Aktuality

Stanovisko LPS SR, š. p. k medializovaným informáciám o hrozbe zrážky dvoch lietadiel

BRATISLAVA 22. júna 2023 – Pri prevádzkovej udalosti zo dňa 06. 05. 2023 v žiadnom prípade nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti lietadiel, ich posádok, ani pasažierov, ani nehrozilo žiadne nebezpečenstvo zrážky lietadiel.

Uvedené lietadlá sa k sebe reálne fyzicky nikdy nepriblížili na vzdialenosť menšiu ako 4,5 kilometra a v horizontálnej rovine sa nikdy fyzicky nekrižovali (nikdy fyzicky nad sebou neleteli). Daná situácia si ani nevyžadovala žiadny aktívny zásah automatického protikolízneho systému TCAS, ktorým boli vybavené predmetné lietadlá.

Jediným dôvodom na prešetrenie tejto prevádzkovej udalosti bola skutočnosť, že vertikálna vzdialenosť predpokladaných trajektórií, teda ich rozstup, po ktorých sa dané lietadlá pohybovali, avšak každé v inom čase, bola o 100 stôp menšia, ako štandardne predpísaných 1000 stôp.

Vzhľadom na časový odstup reálne teda žiadne nebezpečenstvo zrážky nehrozilo.

Veľmi dôležitá je skutočnosť, že dané lietadlá sa po týchto trajektóriách pohybovali v časovom odstupe, čo znamená, že priamo nad sebou nikdy neleteli.

Udalosť bola riadne zaznamenaná a prešetrená v stanovených časových lehotách, o jej vzniku bol riadne informovaný Dopravný úrad, ako aj Letecký námorný vyšetrovací útvar Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.

Predbežné závery z vyšetrovania boli vyhotovené do dňa 14. 06. 2023, aktuálne sa pripravuje záverečná správa, ktorá sa štandardne v zmysle nariadenia 376/2014 Európskeho parlamentu a Rady predkladá Dopravnému úradu aj Leteckému námornému vyšetrovaciemu útvaru Ministerstva dopravy. Následne bude postúpená aj organizácii Eurocontrol.

Z týchto záverov vyplýva, že došlo k pochybeniu, pričom však bola v dostatočnom časovom predstihu zjednaná náprava samotným riadiacim letovej prevádzky.

Ľudský mozog má určité limity s ktorými sa počas riadenia letovej prevádzky počíta a preto sú implementované bezpečnostné systémy, ktoré majú na tieto limity upozorniť a zabezpečiť bezpečný prelet lietadiel.

Tieto systémy sa aktivujú v dostatočnom predstihu, aby mal riadiaci letovej prevádzky a následne pilot dostatok času na reakciu. V tomto prípade dané systémy zaúčinkovali tak ako mali, upozornili riadiaceho letovej prevádzky, ktorý zareagoval v zmysle zaužívaných postupov tak, aby zabezpečil dostatočný rozstup medzi lietadlami.

Úroveň bezpečnosti poskytovaných leteckých navigačných služieb zo strany LPS SR, š. p. je pravidelne monitorovaná a kontrolovaná národnými a medzinárodnými autoritami a dlhodobo dosahuje vyššiu úroveň ako je požadovaná.

V LPS SR, š. p. berieme životné prostredie vážne

22. apríl je každoročne venovaný našej planéte. „Deň zeme“ je dňom kedy si možno viac ako inokedy uvedomujeme dôležitosť ekologických aktivít a potrebu chrániť a zveľaďovať životné prostredie okolo nás.

„V štátnom podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky berieme životné prostredie vážne a snažíme sa zavádzať viaceré opatrenia zamerané na ekológiu. Mnohé aktivity a opatrenia na zlepšenie životného prostredia sú zdanlivé maličkosti ale keď je tých maličkostí viac tak je ich efekt citeľný. Navyše viaceré z nich majú pozitívny vplyv nielen na životné prostredia ale ešte nám aj šetria finančné prostriedky“, hodnotí riaditeľ podniku Martin Kabát.

Šetríme elektrickou energiu a plynom čoho dôsledkom sú nižšie náklady a ušetrené finančné prostriedky a zároveň nižšia uhlíková stopa. Po zavedení úsporných opatrení sme znížili spotrebu plynu až o 35 % a spotrebu elektrickej energie o 8 %.

V minulom roku sme spustili prevádzku elektrických kolobežiek, čím sme významne znížili používanie motorových vozidiel na presuny medzi našim pracoviskami. Záujem bol od začiatku vysoký a prvé dve kolobežky čoskoro nasledovalo ďalších 8.

Pripravili sme projekt inštalácie fotovoltaických panelov na strechy našich budov. Tie by mali byť na ploche viac ako 1500 m2.

Na našich pracoviskách separujeme odpad a takisto zadržiavame dažďovú vodu, ktorú využívame na zavlažovanie trávnikov. Tie sme navyše začali kosiť robotickými samohybnými kosačkami, ktoré nahradili pôvodne používané benzínové.

Okrem toho pripravujeme komplexné zázemie pre cyklistov a športovcov čím chceme podporiť tých kolegov a kolegyne, ktorí sa rozhodnú nechať autá doma a budú cestovať do práce na bicykloch, prípadne kolobežkách. Navyše tí zamestnanci, ktorých povaha práce to umožňuje, majú možnosť jeden deň v týždni pracovať z domu. Tým opäť znižujeme našu uhlíkovú stopu.

Takisto sa každoročne zapájame do akcie „Do práce na bicykli“.

S cieľom znížiť náklady na klimatizovanie priestorov v letných mesiacoch, inštalujeme na okná špeciálne fólie zachytávajúce slnečné lúče. Zároveň redukujeme aj počty tlačiarní v kanceláriách a tlač dokumentov centralizujeme.

 

Letecká doprava naďalej výrazne rastie

Počet letov a preletov lietadiel za prvé tri mesiace vzrástol o tretinu

BRATISLAVA 21. apríla 2023 – Za prvé 3 mesiace tohto roku preletelo vzdušným priestorom Slovenskej republiky 83 757 lietadiel. To je o takmer 32 % percent viac ako za rovnaké obdobie roku 2022 kedy slovenským vzdušným priestorom preletelo 63 560 lietadiel. V porovnaní s minulým rokom rástli všetky kategórie – prílety, odlety, prelety ako aj domáce lety.

V porovnaní s prvým kvartálom roku 2021, ktorý bol najviac postihnutý pandémiou Covidu 19, je to nárast leteckej dopravy v slovenskom vzdušnom priestore až o 291 %.

„Som veľmi rád, že sa napĺňajú pre leteckú dopravu optimistické scenáre. Pre podnik, ktorého príjmy pochádzajú predovšetkým z riadenia letovej prevádzky, sú rastúce čísla vždy veľmi dobrou správou. Verím, že už čoskoro dosiahneme a aj presiahneme čísla, ktoré sme tu mali pred pandémiou“, zhodnotil riaditeľ štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) Martin Kabát.

Od januára do marca tohto roku služby LPS SR najviac využívali letecké spoločnosti TURKISH AIRLINES, WIZZ AIR, EMIRATES, RYANAIR či QATAR AIRWAYS.

pohyby 0423

Počet odriadených príletov a odletov na letiskách riadených LPS SR v Bratislave, Košiciach, Poprade, Žiline a v Piešťanoch každým mesiacom rastie. V uplynulom marci bol tento ukazovateľ už takmer na úrovni predpandemického roku 2019. Ich počet sa od začiatku roku zdvojnásobil. V januári bolo odriadených 3 096 pohybov, v marci už 6 587.

Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. 1. 2000 a jeho primárnou úlohou je zabrániť zrážkam lietadiel vo vzduchu a na zemi, najprimeranejšie využívať vzdušný priestor, organizovať a riadiť tok letovej prevádzky, poskytovať rady a informácie potrebné na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky. LPS SR, š. p. poskytuje službu riadenia letovej prevádzky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov so zameraním sa na efektívne využívanie dostupnej kapacity pri súčasnom znižovaní vplyvu tokov letovej prevádzky na životné prostredie.

 

Ženy na pozícii riadiaci letovej prevádzky

Pre mnohé ženy, v prevažne mužskom kolektíve, je práca na pozícii riadiaci letovej prevádzky poslaním. Spýtali sme sa našich kolegýň z Oblastného strediska riadenia Bratislava (ACC Bratislava) aká bola ich cesta za touto prácou, ako zvládajú starostlivosť o deti v tak časovo a psychicky náročnej práci akou je táto a čo by odporučili iným ženám, ktoré váhajú nad prihlásením sa do výberového konania.

Ako ste sa stali riadiacou letovej prevádzky?

Kristína Lacúchová: Klasickou cestou. Výberové konanie, náročný výcvik a úspešné záverečné skúšky.

Sabína Šutková: Po úspešnom absolvovaní výberového konania som nastúpila do výcviku. Časť výcviku prebiehala na simulátoroch, časť v reálnej prevádzke a po úspešných záverečných skúškach som získala licenciu ATCO.

Monika Hasajová: Skúsiť si výberové konanie na túto pracovnú pozíciu bolo pre mňa prirodzeným vyústením vysokoškolského štúdia na Leteckej fakulte TUKE, kde som sa s touto profesiou prvýkrát okrajovo zoznámila. Následne som štandardne prešla výcvikom ATCO.

Kristína Januščáková: Študovala som na Žilinskej univerzite odbor Letecká doprava a popri treťom ročníku som začala pracovať na výcvikovom stredisku LPS SR, š. p. ako pseudopilot. Keď som videla ako vyzerá práca riadiaceho letovej prevádzky, vedela som, že po skončení štúdia pôjdem na výberové konanie a to dopadlo úspešne.

Alexandra Földesiová: Pôvodne som o tejto práci mala predstavu asi ako každý laik, že "to sú tí, čo robia v tej veži a majú zadarmo letenky" a nič viac som nevedela. Pracovala som na bratislavskom letisku na check-ine a neskôr na load controle a naivne som si myslela, že môj kariérny rast bude letiskový dispečing. Až vtedy som pochopila všetky rozdiely medzi jednotlivými prácami v letectve. Prešla výberovým konaním, prešla výcvikom a som tu a riadim letovú prevádzku.

Zuzana Lisíková: Cez inzerát v časopise L+K a rozhodným zaklopaním na dvere dovtedy čisto „mužského“ sveta. Otvorili... (úsmev)

Čo Vás na tejto náročnej práci baví najviac?

Kristína Lacúchová: Do práce chodím s radosťou. Samotná práca riadiaceho letovej prevádzky ma veľmi baví a zatiaľ napĺňa. Verím, že to tak bude aj naďalej. Keď dlhšie neriadim na radare, pre iné aktivity či povinnosti, mám „absťák“ a prosím kolegov, aby som mohla robiť za nich, nie len asistovať. (úsmev)

Najviac ma baví keď je frmol, veľa aktívnej práce.

Sabína Šutková: Na tejto práci ma zaujala jej nevšednosť a výnimočnosť. Baví ma, že nejde o stereotypnú prácu. Každý deň je iný ako ten predchádzajúci a človek má stále možnosť zažiť nové situácie .

Monika Hasajová: Na tejto práci ma najviac baví to, že nie je jednotvárna, je dynamická a každý deň sa stretávame s niečím novým. Vždy je priestor na ďalšie vzdelávanie, keďže objem prevádzky narastá a technológie sa tomu prispôsobujú.

Kristína Januščáková: Vždy ma bavili puzzle, hlavolamy, rébusy a táto práca má v sebe niečo na tento štýl.

Alexandra Földesiová: Kreativita, práca s ľuďmi, dynamika práce a to, že len tak ľahko neskĺznem do rutiny, pretože každý deň idem do práce s tým, že neviem, čo ma tam čaká.

Zuzana Lisíková: Na mojej práci ma najviac baví, že ma baví ju robiť aj po vyše 25 rokoch.

Ako zvládate skĺbiť povahu práce s deťmi?

Kristína Lacúchová: Či naozaj zvládam, nech posúdia iní. Pri malých deťoch mi práca na denné a nočné zmeny vyhovuje.

Samozrejme to nie je jednoduché, keď cez deň odídem o šiestej ráno a vrátim sa o pol ôsmej večer. Našťastie mám manžela, ktorý sa vie o deti takmer plnohodnotne postarať. A keď mám príliš veľa denných zmien, nastupuje pomoc okolia, babka a najnovšie už aj pestúnka. Všetko si vyžaduje nejakú obetu. Chceli sme deti, tak sa o ne postaráme.

Kristína Januščáková: Ja mám doma štvorročného synčeka, ktorý je odmala zvyknutý, že chodím do práce a keď mám voľno, tak sa mu o to viac venujem. Ale od začiatku mi museli pomáhať všetci z rodiny, keďže robíme piatky, sviatky, nočné.

Zuzana Lisíková: Ako každá iná žena, ktorá ľúbi svoje dieťa a má zároveň prácu snov.

Aké je to pracovať v prevažne mužskom kolektíve?

Kristína Lacúchová: Príjemné. Mám veľmi dobrých a milých kolegov v našej partii. Máme dobré a korektné vzťahy a o nič horšie aj s kolegami z ďalších partií. Vzájomne sa rešpektujeme a pokiaľ si robíme svoju prácu dobre, je jedno, či ste žena alebo muž.

Prácou na zmeny sa dostávam do pozície, že moji kolegovia sú často aj mojimi kamarátmi, keďže máme osobné voľno, kedy bežní ľudia pracujú.

Sabína Šutková: Je to príjemná zmena, keďže som doposiaľ celý svoj študentský život bola obklopená prevažne ženským kolektívom. Sú tu rôzne osobnosti, ale môžem povedať, že pracujem s milými a priateľskými ľuďmi, s ktorými je zábava. Aj mimo práce máme dobré kamarátske vzťahy.

Monika Hasajová: Po pracovnej skúsenosti v takmer výlučne ženskom kolektíve môžem povedať, že možno aj lepšie. Kolegovia sú vtipní, uvoľnení, pohodoví a neriešia typicky ženské zbytočnosti. Každopádne si myslím, že dobrý pracovný kolektív nezávisí od pohlavia, takže sa tým príliš nezaoberáme.

Kristína Januščáková: Ja osobne toto neriešim, beriem všetkých na pracovisku oblastného strediska riadenia ako kolegov a nevnímam rozdiel, či som v službe so ženami alebo mužmi.

Alexandra Földesiová: Od malička som vyrastala v prevažne mužských kolektívoch a aj na vysokej škole, ktorú som vyštudovala, bola väčšina študentov mužov, takže som celkom zvyknutá. Pri konkrétne tomto mužskom kolektíve je to vzhľadom k práci trochu iné, no rýchlo som sa naučila filtrovať veci, ktorých nepotrebujem byt súčasťou. (úsmev)

Zuzana Lisíková: ...pravidelná linka na planétu Mars. (úsmev)

Máte vyslovene nejakú ženskú vlastnosť, ktorá Vám pomáha vo Vašej profesii?

Kristína Lacúchová: Žena je empatickejšia a citlivejšia, čo je v mužskom kolektíve plnom ega výhodou. Vrodená intuícia zvyšuje schopnosť strategického myslenia. A schopnosť nevykoľajiť sa z kvetnatého slovníka, ktorý je tiež spôsobom ventilácie.

Sabína Šutková: Myslím, že väčšina žien má viac trpezlivosti a menej výbušne reagujú na rôzne podnety, čo môže byť pri tejto práci a v tomto kolektíve výhodou.

Monika Hasajová: Nemyslím si, že za radarovou obrazovkou rozdiely v pohlaví neexistujú. Niektorí piloti tvrdia, že počuť ženský hlas je príjemnejšie, avšak stále musíme disponovať rovnakými schopnosťami ako naši mužskí kolegovia.

Kristína Januščáková: Neviem o žiadnej.

Alexandra Földesiová: Mám rada poriadok vo veciach. A myslím, že vo všeobecnosti my ženy nie sme tak „ješitné“, ako mnohí muži a v niektorých situáciách to vie uvoľniť atmosféru.

Zuzana Lisíková: Ak mi niečo pomohlo, tak skoré prijatie faktu, že mužský svet má veľa „ženských“ vlastností.

Čím ste túžili byť, keď ste boli dieťa?

Kristína Lacúchová: Pre mňa dnes neuveriteľné, ale chcela som byť veterinárkou.

Sabína Šutková: Chcela som byť veterinárkou, neskôr zubárkou.

Monika Hasajová: Nemala som konkrétnu vysnívanú profesiu. Vždy ma fascinovalo zdravotníctvo, ale stačilo mi porezať sa a žalúdok mi dal jasne najavo, že tadiaľ cesta nepovedie. Preto som sa vydala technickým smerom.

Kristína Januščáková: Kozmonautom.

Alexandra Földesiová: Architektkou, čo som aj vyštudovala. No až na škole som pochopila, že to nie je tak zábavné ako bolo skladať si domčeky z lega.

Zuzana Lisíková: Chcela som byť „hvezdárkou“. Tak som nazývala astronómiu, keď som bola dieťa.


Čo by ste poradili mladým ženám, ktorým chýba odvaha sa prihlásiť na pozíciu RLP?

Kristína Lacúchová: Nemám pocit, že je na našej práci čosi hodné strachu. Pozitívny vzťah k letectvu je výhodou, ale nie podmienkou. Zmysel pre zodpovednosť, schopnosť pracovať s hocikým vedľa seba a rešpekt pravidiel a hierarchie pri výkone práce. A keď nastane núdzová situácia, je potrebné ju vyriešiť, nie sa zľaknúť. Takže rozvaha. Poradila by som nevzdávať sa a zatnúť sa vo výcviku, rešpektovať inštruktorov a mať jasný cieľ - získať prácu riadiacej letovej prevádzky. Väčšinou je to práca na celý život.

Sabína Šutková: Poradila by som im, aby to rozhodne aspoň skúsili. Výcvik je veľmi náročný, avšak niet čo stratiť a tak či tak to bude cenná skúsenosť do života. Treba sa držať cieľa, rešpektovať ľudí okolo seba, nebyť príliš tvrdohlavý, nepoľaviť v snahe a odhodlaní a výsledky sa dostavia. V očiach niektorých ľudí môže byť risk venovať tomu čas pokiaľ nemajú zaručený výsledok, avšak táto práca za ten risk rozhodne stojí.

Monika Hasajová: Odvahu budú potrebovať až neskôr, za to vyskúšanie výberového konania človek naozaj nič nedá. Táto práca je rovnako vhodná pre ženy ako aj pre mužov, rozhodne sa nemusia báť, že by v niečom ťahali za kratší koniec.

Kristína Januščáková: Nemusia sa báť. Všetci v letectve bez rozdielu musia makať na 100 %.

Alexandra Földesiová: Nie je také desivé, ako to vyzerá.

Zuzana Lisíková: Ako vraj povedal Van Gogh: „Čo by to bol za život, keby sme nemali odvahu niečo skúsiť?“ V tomto prípade si netreba ani ucho odrezať...

Počty letov a preletov lietadiel v minulom roku výrazne vzrástli

BRATISLAVA 26. januára 2023 – V roku 2022 odriadil štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky celkovo 463 793 letov. Je to takmer o 75 % viac ako v roku 2021, ktorý bol negatívne ovplyvnený pandémiou Covid 19. V porovnaní s predpandemickým rokom 2019, kedy riadiaci letovej prevádzky odriadili 547 462 letov, je to stále o 15 % pohybov menej.

Najsilnejšie mesiace minulého roka boli jún, júl, august a september, kedy počty pohybov už takmer dosiahli čísla z roku 2019. Naopak najmenej pohybov lietadiel v slovenskom vzdušnom priestore bolo v mesiacoch január a február.

Som veľmi rád, že optimistické očakávania nárastu letovej prevádzky na rok 2022 sa naplnili. Z vývoja počtu pohybov predovšetkým v druhom polroku 2022 je evidentné, že objem letovej prevádzky sa postupne približuje k predcovidovej úrovni. “, zhodnotil riaditeľ štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) Martin Kabát.

Vzdušný priestor Slovenskej republiky najviac využívali letecké spoločnosti RYANAIR, WIZZ AIR, TURKISH AIRLINES, EMIRATES či QATAR AIRWAYS.

Najviac príletov a odletov, až 2 249 pohybov, v tomto roku evidujú letiská v mesiaci august, čo predstavuje v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2021 nárast o približne 75 %.

pohyby230126
„Po dvoch veľmi ťažkých pandemických rokoch sme sa nadýchli, čo sa pozitívne odrazí aj v očakávaných výsledkoch hospodárenia podniku a umožní nám investovať do modernizácie kľúčových technických zariadení. Takisto nám to vytvára priestor na rozvoj nových činnosti v rámci nami poskytovaných služieb, a to predovšetkým v oblasti bezpilotných leteckých systémov, remote digital tower ako aj postupné zavádzanie druhej fázy systému Datalink. Okrem toho myslíme aj na životné prostredie a plánujeme inštaláciu fotovoltaických panelov na strechy našich budov a nabíjacie stanice pre elektromobily“, pokračuje M. Kabát.


Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. 1. 2000 a jeho primárnou úlohou je zabrániť zrážkam lietadiel vo vzduchu a na zemi, najprimeranejšie využívať vzdušný priestor, organizovať a riadiť tok letovej prevádzky, poskytovať rady a informácie potrebné na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky. LPS SR, š. p. poskytuje službu riadenia letovej prevádzky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov so zameraním sa na efektívne využívanie dostupnej kapacity pri súčasnom znižovaní vplyvu tokov letovej prevádzky na životné prostredie.

Slovensko od decembra spúšťa Datalink

Bratislava 23. novembra 2022 - Od decembra 2022 budú môcť aj lietadlá prelietavajúce slovenským vzdušným priestorom využívať takzvaný Datalink. Je to pokročilý systém dátového spojenia v leteckej doprave, ktorý slúži na zasielanie informácií medzi lietadlom a riadiacim letovej prevádzky a dopĺňa tradičnú hlasovú komunikáciu medzi pilotnou kabínou a strediskami riadenia letovej prevádzky.

„Tento systém pomôže zvýšiť kapacitu letovej prevádzky a aj jej bezpečnosť. Zamestnanci Letových prevádzkových služieb SR majú mimoriadne náročné a zodpovedné povolanie a preto každé zlepšenie, ktoré im uľahčí prácu, vítam,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Slovensko zavedením Datalinku naplní nariadenie Európskej komisie ešte z roku 2009. Pravdou je, že s nasadením systému meškáme, čo je podľa šéfa rezortu dopravy zodpovednosť predchádzajúcich manažérov. Ministerstvo dopravy pre meškajúce nasadenie systému už skôr vyvodilo personálne dôsledky voči bývalému vedeniu Letových prevádzkových služieb Slovenskej republiky (LPS SR).

„Okolité krajiny využívajú Datalink už niekoľko rokov a Slovensko patrí medzi posledné krajiny Európskej únie, ktoré ho zavádzajú.  Som veľmi rád a ďakujem celému tímu za to, že po nástupe nového manažmentu LPS SR sme stihli dobehnúť zameškané,“ zhodnotil riaditeľ LPS SR Martin Kabát.

Na zavedenie Datalinku bolo potrebné implementovať nové technické vybavenie, zabezpečiť dátové prenosy, upgradovať simulátor ako aj vyškoliť riadiacich letovej prevádzky.

„Všetko toto sme zvládli v rekordne krátkom čase a to aj preto, že sme mali možnosť čerpať skúsenosti z okolitých krajín. Výcvikovým programom, ktorý schválil a jeho realizáciu pravidelne monitoroval Dopravný úrad SR, prešli s najlepším hodnotením na úrovni A všetci riadiaci letovej prevádzky. Tým, ktorí majú záujem o ďalšie hodiny výcviku budú naši inštruktori plne k dispozícii počas prvých mesiacov nábehovej fázy systému,“ pokračuje M. Kabát.

Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. 1. 2000 a jeho primárnou úlohou je udržiavať rýchly a usporiadaný tok letovej prevádzky, zabrániť akýmkoľvek kolíziám lietadiel vo vzduchu a na zemi a poskytovať rady a informácie potrebné na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov podľa medzinárodných predpisov a štandardov.

Počty letov a preletov v tomto roku výrazne rastú

BRATISLAVA 18. novembra 2022 – V októbri 2022 odriadil štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky celkovo 46 068 letov. Je to o 45 % viac ako v októbri minulého roku, ktorý bol negatívne ovplyvnený pandémiou Covid 19 a len o 6 % menej ako pred pandémiou. Celkovo za prvých 10 mesiacov LPS SR odriadilo viac ako dvojnásobok letov ako za rovnaké obdobie minulého roku (nárast o 103%).

„Som veľmi rád, že počty letov a preletov nad územím Slovenskej republiky v porovnaní s minulým rokom výrazne vzrástli a postupne dobiehajú čísla, ktoré sme tu mali pred pandémiou. Tento silne rastúci trend sa prejavil už v silných letných mesiacoch kedy nám k predcovidovým hodnotám už veľa nechýbalo“, konštatuje riaditeľ LPS SR Martin Kabát.

Riadený vzdušný priestor Slovenskej republiky najviac využívali letecké spoločnosti TURKISH AIRLINES, WIZZ AIR, RYANAIR, EMIRATES či QATAR AIRWAYS.

lps pohyby nov22

Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. 1. 2000 a jeho primárnou úlohou je udržiavať rýchly a usporiadaný tok letovej prevádzky, zabrániť akýmkoľvek kolíziám lietadiel vo vzduchu a na zemi a poskytovať rady a informácie potrebné na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov podľa medzinárodných predpisov a štandardov.

Meranie určených parametrov ILS22 prostredníctvom UAS

Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky, štátny podnik, (LPS SR) v spolupráci s nemeckou spoločnosťou AERODATA AG a Letiskom M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a. s. (BTS) vykonal na bratislavskom letisku prvé testy merania leteckého pozemného zariadenia ILS 22 prostredníctvom bezpilotného leteckého systému (UAS).

Jednotlivé merania pozostávali z procedúr, ktorých úlohou bolo merať vyžarovacie charakteristiky Glide Path a Localizer ILS22. Tieto boli merané prostredníctvom prijímačov upevnených na bezpilotnom lietadle DJI MATRICE 300 RTK, ktoré bolo na účely merania špeciálne upravené spoločnosťou AERODATA AG. Na vyhodnocovaní nameraných údajov momentálne pracujú odborníci na meranie leteckých pozemných zariadení.

Z doterajších zahraničných výstupov podobných meraní vyplýva, že rýchlosť, opakovateľnosť a rozmanitosť vykonávania meraní, ktoré dokáže táto technológia zabezpečiť, prináša nový rozmer pozemného merania leteckých pozemných zariadení“, uviedol JUDr. Štefan Dusza, MBA, vedúci odboru bezpilotných leteckých systémov LPS SR, š. p.

Vzhľadom na skutočnosť, že je víziou LPS SR takéto riešenie nasadiť do prevádzky, budeme v testovaní pokračovať. O jednotlivých výstupoch Vás budeme informovať.  

Nová spolupráca LPS SR, š. p. so Slovenia Control

Dňa 5. septembra 2022 vznikla nová spolupráca medzi LPS SR, š. p. a slovinským partnerom – Slovenia Control,  ktorý je poskytovateľ letových prevádzkových služieb v Slovinsku. Predstavitelia týchto spoločností podpísali zmluvu, predmetom ktorej je spolupráca v oblasti validácie letových postupov. Za plnenie zmluvy zo strany LPS SR, š. p. bude zodpovedný Odbor letovej kalibrácie.

Po niekoľkomesačných rokovaniach, previerke spôsobilosti lietadlovej techniky, kalibračného zariadenia, kvalifikácie personálu a postupov aplikovaných pri validácii letového postupu sa úspešne uzavrel pripravovaný projekt.

Tento projekt predpokladá validáciu letových postupov na letisku Portorož, ktoré je vyhľadávanou prímorskou destináciou. Prvé validačné lety sme vykonali už v septembri. Do konca novembra sa obdobná činnosť bude realizovať aj na letisku hlavného mesta Slovinska - Ljubljana airport Jožeta Pučnika.

Pre Odbor letovej kalibrácie je to „prvá lastovička“ v oblasti letovej kalibrácie a overovania letových postupov mimo územia Slovenskej republiky. Veríme, že to bude výborná referencia pre ďalší „export“ našich profesionálnych služieb.

Odbor letovej kalibrácie má v súčasnosti rozpracované aj iné zahraničné projekty, o ktorých Vás budeme čoskoro informovať.

Viac o činnosti Odbore letovej kalibrácie, kalibračnom lietadle, meracom zariadení alebo o posádke nájdete na https://www.lps.sk/sk/sluzby/letova-kalibracia

FCS a Slovenia Control 4

 

FCS a Slovenia Control 5

FCS a Slovenia Control 5

Prílety a odlety lietadiel v auguste už dosiahli čísla ako pred pandémiou

BRATISLAVA 9. septembra 2022 – V auguste 2022 odriadil štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky celkovo 57 508 letov. Za prvých 8 mesiacov tohto roka to bolo spolu už 304 214 letov. Počet príletov a odletov sa v auguste už dokonca vyrovnal číslam pred pandémiou Covid-19 a v porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrástol až o 75%.

„Letecká doprava sa v letných mesiacoch postupne približuje úrovniam pred pandémiou, kategória príletov a odletov sa jej v auguste už prakticky vyrovnala. Ukazuje nám to, že Slovenky a Slováci chceli po 2 pandemických rokoch cestovať letecky do vzdialenejších destinácií. Pevne verím, že tento pozitívny trend nárastu leteckej dopravy bude pokračovať aj po skončení letnej dovolenkovej sezóny“, zhodnotil riaditeľ LPS SR Martin Kabát.

Letiská riadené LPS SR v Bratislave, Košiciach, Poprade, Žiline a v Piešťanoch najviac využívali letecké spoločnosti RYANAIR, WIZZ AIR, SMARTWINGS, AUSTRIAN AIRLINES či AIREXPLORE.

lps pohyby aug22

Najsilnejším tohtoročným aj postpandemickým mesiacom z hľadiska celkového počtu odriadených letov bol doposiaľ tohtoročný júl, kedy LPS SR odriadili celkovo až 59 144 lietadiel. To predstavuje v porovnaní s rokom 2021 až 68%-ný medziročný nárast.

Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. 1. 2000 a jeho primárnou úlohou je udržiavať rýchly a usporiadaný tok letovej prevádzky, zabrániť akýmkoľvek kolíziám lietadiel vo vzduchu a na zemi a poskytovať rady a informácie potrebné na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov podľa medzinárodných predpisov a štandardov.