Aktuality

LETECKÁ DOPRAVA PO PANDÉMII VÝRAZNE RASTIE

 

LETECKÁ DOPRAVA PO PANDÉMII VÝRAZNE RASTIE

 

Počty letov a preletov lietadiel už dosiahli takmer predcovidové čísla

 

BRATISLAVA 25. januára 2024 – V roku 2023 odriadil štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky celkovo 522 514 letov. To predstavuje v porovnaní s rokom 2022, kedy bolo odriadených 463 793 letov, takmer 13 percentný nárast.

Tradične najsilnejším obdobím boli letné dovolenkové mesiace od júna do septembra. Naopak najmenej sa na v slovenskom vzdušnom priestore lietalo v januári až marci.

V porovnaní s predchádzajúcim rokom 2022 bola prevádzka výrazne silnejšia vo všetkých mesiacoch. V septembri a decembri počty odriadených letov už prekonali aj predcovidové čísla.

Celkovej ročnej prevádzke chýbalo k dosiahnutiu čísel z predpandemického roka 2019, kedy bolo v slovenskom vzdušnom priestore odriadených 547 462 letov, už iba menej ako 5 percent.

„Letecká doprava po náročných covidových rokoch citeľne silnie a naberá nový dych. K nárastu počtu odriadených letov v slovenskom vzdušnom priestore v roku 2023 prispelo aj presmerovanie leteckých koridorov v dôsledku vojny na Ukrajine. Veríme, že v tomto roku už prekonáme predpandemické čísla“, zhodnotil poverený riadením LPS SR Pavel Kelemen.

 

Najsilnejším dňom v roku 2023 z pohľadu počtu odriadených preletov bol 6. august, kedy riadiaci letovej prevádzky odriadili 2 191 preletov.

Slovenský vzdušný  priestor v roku 2023 najviac využívali letecké spoločnosti RYANAIR, WIZZ AIR, TURKISH AIRLINES, EMIRATES či QATAR AIRWAYS.

Pohyby na riadených slovenských letiskách už prekonali čísla spred pandémie. V roku 2023 bolo na riadených letiskách v Bratislave, Košiciach, Poprade, Žiline a v Piešťanoch zaznamenaných celkovo 93 060 pohybov lietadiel, čo predstavuje v porovnaní s predpandemickýcm rokom 2019 viac ako 6 percentný nárast. Služby riadených letísk najviac využívali letecké spoločnosti RYANAIR, SMARTWINGS, WIZZ AIR či AUSTRIAN AIRLINES.

 vyvoj prevadzky porovnanie

Júl je zatiaľ najsilnejší mesiac v roku 2023

BRATISLAVA 14. augusta 2023 – V júli preletelo vzdušným priestorom Slovenskej republiky 62 575 lietadiel. Z toho bolo 60 195 preletov, 2237 príletov a odletov a 153 vnútroštátnych letov. Za prvých 7 mesiacov tohto roku preletelo vzdušným priestorom Slovenskej republiky celkovo 283 139 lietadiel. To je o takmer 15 % percent viac ako za rovnaké obdobie roku 2022, kedy slovenským vzdušným priestorom preletelo 246 706 lietadiel. V porovnaní s minulým rokom rástli kategórie – prílety, odlety a prelety.

„Som rád, že štatistiky preletov, príletov i odletov ukazujú prakticky z mesiaca na mesiac kontinuálny nárast. Letná dovolenková sezóna je už tradične obdobím roka, kedy sa lieta najviac a júl sa zatiaľ ukazuje ako najsilnejší mesiac v tomto roku. Už takmer doháňame predpandemické čísla, rozdiely sú iba v jednociferných percentách. To nám dáva dôvod na optimizmus aj do nasledujúcich mesiacov“, zhodnotil riaditeľ štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) Martin Kabát.

Medzi letecké spoločnosti, ktoré najviac využívali v mesiaci júl slovenský vzdušný priestor už tradične patria TURKISH AIRLINES, WIZZ AIR, EMIRATES, RYANAIR či QATAR AIRWAYS.

pohyby jul23

Počet odriadených príletov a odletov na letiskách riadených LPS SR v Bratislave, Košiciach, Poprade, Žiline a v Piešťanoch každým mesiacom rastie. Ich počet sa od začiatku roku strojnásobil. V januári bolo odriadených 3 096 pohybov, v júli už 11 275.

Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. januára 2000 a jeho primárnou úlohou je zabrániť zrážkam lietadiel vo vzduchu a na zemi, najprimeranejšie využívať vzdušný priestor, organizovať a riadiť tok letovej prevádzky, poskytovať rady a informácie potrebné
na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky. LPS SR, š. p. poskytuje službu riadenia letovej prevádzky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov so zameraním sa na efektívne využívanie dostupnej kapacity pri súčasnom znižovaní vplyvu tokov letovej prevádzky na životné prostredie.

 

Účasť LPS SR, š. p. v kampani Do práce na bicykli 2023

Finálne čísla kampane Do práce na bicykli 2023 sú známe a spolu s nimi aj víťazi spomedzi miest, samosprávnych krajov a zamestnávateľov.

Náš podnik síce počtom účastníkov nemôže konkurovať iným veľkým zamestnávateľom, u ktorých sa zapájali až stovky zamestnancov, ale naše 75. miesto z celkovo 1352 zúčastnených zamestnávateľov je myslím veľmi čestné miesto. Celkovo sa do kampane zapojilo 14 557 účastníkov ktorí spolu najazdili takmer 1,9 milióna kilometrov, za náš podnik prispelo 34 jednotlivcov vzdialenosťou 9 972 km, čím sme opäť prekonali predchádzajúce ročníky.

Ďakujeme všetkým, ktorí sa do kampane zapojili a pomohli šíriť jej myšlienky.

2023 07 18 14 33 22

LPS SR, š. p. na podujatiach Festival letectva v Piešťanoch, Študuj letectvo a Kariéra EXPO Košice

LPS SR, š. p. sa v uplynulom období zúčastnilo na viacerých podujatiach súvisiacich s letectvom. Krátky prehľad o jednotlivých podujatiach:

Festival letectva v Piešťanoch

FLP 1Slovenská letecká agentúra, s.r.o. sa po minuloročnom úspechu i tento rok rozhodla zorganizovať tretí ročník Festivalu letectva v Piešťanoch (FLP 2023).

Vďaka partnerstvu nášho podniku a organizátora sme opäť získali možnosť prezentovať našu prácu priamo ľuďom na Festivale letectva.

Riadiaci letovej prevádzky na TWR Piešťany opäť preukázali 100 %-ný výkon, špecialisti na bezpečnosť veľké nasadenie, riadiaci odbavovacej plochy, zamestnanci CARO, technici a ďalší zainteresovaní zamestnanci vysokú profesionalitu, a tak prispeli veľkým podielom na plynulom priebehu festivalu.

V reprezentačnom stánku bola pripravená ukážka práce LPS SR, š. p. na niekoľkých úrovniach.

Pre najmenších bola v stánku pripravená hra, ktorá sa tešila úspechu najmä v nedeľu, kedy letecké ukážky sprevádzal detský program. Táto aplikácia hravou formou učila deti a mládež určovať kurzy na zobrazenom „pavúkovi“.

Pre tých väčších boli pripravené nahrávky zo simulátora, pri ktorých riadiaci letovej prevádzky v zácviku pútavo a ochotne vedeli zaujať nadšencov letectva, čo nám pomohlo nielen v propagácii LPS SR, š. p. a práce riadiaceho letovej prevádzky, ale aj lákalo pozornosť nových uchádzačov o túto pozíciu. Zároveň takáto aktivita zvyšuje povedomie medzi pilotmi, ktorí získali nový, skutočný pohľad na to, čo riadiaci vidí, akým spôsobom a na základe čoho vydáva príkazy posádkam na palube lietadla.

Záujemcovia vedeli interaktívne zadávať príkazy lietadlám, vyhľadávať konflikty alebo usporadúvať lietadlá do sledu na pristátie. Týmto získali lepšiu predstavu o povahe a kúzle tejto pozície.

 

Študuj letectvo na TUKE

studuj letectvo 1Týždeň po FLP 2023, dňa 2. júna, sa v koordinácii s Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky v Univerzitnom vedeckom parku Technicom v Košiciach uskutočnilo podujatie „Študuj letectvo“ - prezentácia o vzdelávacích, výcvikových, respektíve pracovných možnostiach v oblasti leteckej dopravy so zástupcami stredných škôl, Leteckej fakulty TUKE, s leteckými záchranármi, či zamestnancami leteckých dopravcov, Leteckého útvaru Ministerstva vnútra SR alebo organizácií schválených pre letecký výcvik. Návštevníkom boli predstavené odbory vzdelávania v oblasti dopravy, ktoré je možné študovať na stredných a vysokých školách. Súčasťou programu bolo predstavenie zaujímavých povolaní v leteckej doprave, kde zamestnanci LPS SR, š. p. prezentovali podnik a mladým nadšencom letectva predstavili prácu riadiaceho letovej prevádzky a ďalšie možnosti uplatnenia sa v našom podniku. Veríme, že žiakom uľahčili výber štúdia a budúceho povolania.

 

Kariéra EXPO Košice

kariera expo 1Tam sa však prezentácia nášho podniku na získanie perspektívnych kolegov neskončila. Hľadať a komunikovať s potenciálnymi uchádzačmi je potrebné plošne. Naše ďalšie kroky smerovali opäť na východ Slovenska, kde sa skrýva veľký ľudský potenciál.

Dňa 8. júna sa uskutočnil 2. ročník kariérneho podujatia Kariéra EXPO v Košiciach, kde sme svoj priestor spolu s desiatkami ďalších zamestnávateľov dostali aj my. Zamestnanci LPS SR, š. p. odprezentovali návštevníkom a uchádzačom o prácu nielen náš podnik a výhody práce u nás, ale aj detailnejšie informácie o tom ako sa stať riadiacim letovej prevádzky alebo možnostiach ďalšieho uplatnenia v našich štruktúrach. Keďže v tom čase bolo otvorené výberové konanie do výcviku RLP na stanovište TWR Tatry, hlavnú pozornosť sme zamerali práve na toto výberové konanie.

Organizátori pripravili tiež jedno prekvapenie pre vystavovateľov. Počas celého dňa prebiehala tajná súťaž o najlepšieho vystavovateľa. Niekoľko uchádzačov v utajení, ktorí boli odhalení až na konci akcie, navštívili každého vystavovateľa a hodnotili kvalitu tímov. Zamerali sa na aktivitu tímov v každom stánku, prístup k ľuďom, ochotu odpovedať na otázky, čas venovaný uchádzačom a celkovo reprezentovanie svojho zamestnávateľa.

Keďže zamestnanci v stánku LPS SR, š. p. sú aktívni, trpezliví a komunikatívni, usporiadateľ vyzdvihol tieto kvality a v tejto súťaži udelil zamestnancov LPS SR, š. p. cenu Najlepší vystavovateľ.

kariera expo 2   kariera expo 3

Stanovisko LPS SR, š. p. k medializovaným informáciám o hrozbe zrážky dvoch lietadiel

BRATISLAVA 22. júna 2023 – Pri prevádzkovej udalosti zo dňa 06. 05. 2023 v žiadnom prípade nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti lietadiel, ich posádok, ani pasažierov, ani nehrozilo žiadne nebezpečenstvo zrážky lietadiel.

Uvedené lietadlá sa k sebe reálne fyzicky nikdy nepriblížili na vzdialenosť menšiu ako 4,5 kilometra a v horizontálnej rovine sa nikdy fyzicky nekrižovali (nikdy fyzicky nad sebou neleteli). Daná situácia si ani nevyžadovala žiadny aktívny zásah automatického protikolízneho systému TCAS, ktorým boli vybavené predmetné lietadlá.

Jediným dôvodom na prešetrenie tejto prevádzkovej udalosti bola skutočnosť, že vertikálna vzdialenosť predpokladaných trajektórií, teda ich rozstup, po ktorých sa dané lietadlá pohybovali, avšak každé v inom čase, bola o 100 stôp menšia, ako štandardne predpísaných 1000 stôp.

Vzhľadom na časový odstup reálne teda žiadne nebezpečenstvo zrážky nehrozilo.

Veľmi dôležitá je skutočnosť, že dané lietadlá sa po týchto trajektóriách pohybovali v časovom odstupe, čo znamená, že priamo nad sebou nikdy neleteli.

Udalosť bola riadne zaznamenaná a prešetrená v stanovených časových lehotách, o jej vzniku bol riadne informovaný Dopravný úrad, ako aj Letecký námorný vyšetrovací útvar Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.

Predbežné závery z vyšetrovania boli vyhotovené do dňa 14. 06. 2023, aktuálne sa pripravuje záverečná správa, ktorá sa štandardne v zmysle nariadenia 376/2014 Európskeho parlamentu a Rady predkladá Dopravnému úradu aj Leteckému námornému vyšetrovaciemu útvaru Ministerstva dopravy. Následne bude postúpená aj organizácii Eurocontrol.

Z týchto záverov vyplýva, že došlo k pochybeniu, pričom však bola v dostatočnom časovom predstihu zjednaná náprava samotným riadiacim letovej prevádzky.

Ľudský mozog má určité limity s ktorými sa počas riadenia letovej prevádzky počíta a preto sú implementované bezpečnostné systémy, ktoré majú na tieto limity upozorniť a zabezpečiť bezpečný prelet lietadiel.

Tieto systémy sa aktivujú v dostatočnom predstihu, aby mal riadiaci letovej prevádzky a následne pilot dostatok času na reakciu. V tomto prípade dané systémy zaúčinkovali tak ako mali, upozornili riadiaceho letovej prevádzky, ktorý zareagoval v zmysle zaužívaných postupov tak, aby zabezpečil dostatočný rozstup medzi lietadlami.

Úroveň bezpečnosti poskytovaných leteckých navigačných služieb zo strany LPS SR, š. p. je pravidelne monitorovaná a kontrolovaná národnými a medzinárodnými autoritami a dlhodobo dosahuje vyššiu úroveň ako je požadovaná.

V LPS SR, š. p. berieme životné prostredie vážne

22. apríl je každoročne venovaný našej planéte. „Deň zeme“ je dňom kedy si možno viac ako inokedy uvedomujeme dôležitosť ekologických aktivít a potrebu chrániť a zveľaďovať životné prostredie okolo nás.

„V štátnom podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky berieme životné prostredie vážne a snažíme sa zavádzať viaceré opatrenia zamerané na ekológiu. Mnohé aktivity a opatrenia na zlepšenie životného prostredia sú zdanlivé maličkosti ale keď je tých maličkostí viac tak je ich efekt citeľný. Navyše viaceré z nich majú pozitívny vplyv nielen na životné prostredia ale ešte nám aj šetria finančné prostriedky“, hodnotí riaditeľ podniku Martin Kabát.

Šetríme elektrickou energiu a plynom čoho dôsledkom sú nižšie náklady a ušetrené finančné prostriedky a zároveň nižšia uhlíková stopa. Po zavedení úsporných opatrení sme znížili spotrebu plynu až o 35 % a spotrebu elektrickej energie o 8 %.

V minulom roku sme spustili prevádzku elektrických kolobežiek, čím sme významne znížili používanie motorových vozidiel na presuny medzi našim pracoviskami. Záujem bol od začiatku vysoký a prvé dve kolobežky čoskoro nasledovalo ďalších 8.

Pripravili sme projekt inštalácie fotovoltaických panelov na strechy našich budov. Tie by mali byť na ploche viac ako 1500 m2.

Na našich pracoviskách separujeme odpad a takisto zadržiavame dažďovú vodu, ktorú využívame na zavlažovanie trávnikov. Tie sme navyše začali kosiť robotickými samohybnými kosačkami, ktoré nahradili pôvodne používané benzínové.

Okrem toho pripravujeme komplexné zázemie pre cyklistov a športovcov čím chceme podporiť tých kolegov a kolegyne, ktorí sa rozhodnú nechať autá doma a budú cestovať do práce na bicykloch, prípadne kolobežkách. Navyše tí zamestnanci, ktorých povaha práce to umožňuje, majú možnosť jeden deň v týždni pracovať z domu. Tým opäť znižujeme našu uhlíkovú stopu.

Takisto sa každoročne zapájame do akcie „Do práce na bicykli“.

S cieľom znížiť náklady na klimatizovanie priestorov v letných mesiacoch, inštalujeme na okná špeciálne fólie zachytávajúce slnečné lúče. Zároveň redukujeme aj počty tlačiarní v kanceláriách a tlač dokumentov centralizujeme.

 

Letecká doprava naďalej výrazne rastie

Počet letov a preletov lietadiel za prvé tri mesiace vzrástol o tretinu

BRATISLAVA 21. apríla 2023 – Za prvé 3 mesiace tohto roku preletelo vzdušným priestorom Slovenskej republiky 83 757 lietadiel. To je o takmer 32 % percent viac ako za rovnaké obdobie roku 2022 kedy slovenským vzdušným priestorom preletelo 63 560 lietadiel. V porovnaní s minulým rokom rástli všetky kategórie – prílety, odlety, prelety ako aj domáce lety.

V porovnaní s prvým kvartálom roku 2021, ktorý bol najviac postihnutý pandémiou Covidu 19, je to nárast leteckej dopravy v slovenskom vzdušnom priestore až o 291 %.

„Som veľmi rád, že sa napĺňajú pre leteckú dopravu optimistické scenáre. Pre podnik, ktorého príjmy pochádzajú predovšetkým z riadenia letovej prevádzky, sú rastúce čísla vždy veľmi dobrou správou. Verím, že už čoskoro dosiahneme a aj presiahneme čísla, ktoré sme tu mali pred pandémiou“, zhodnotil riaditeľ štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) Martin Kabát.

Od januára do marca tohto roku služby LPS SR najviac využívali letecké spoločnosti TURKISH AIRLINES, WIZZ AIR, EMIRATES, RYANAIR či QATAR AIRWAYS.

pohyby 0423

Počet odriadených príletov a odletov na letiskách riadených LPS SR v Bratislave, Košiciach, Poprade, Žiline a v Piešťanoch každým mesiacom rastie. V uplynulom marci bol tento ukazovateľ už takmer na úrovni predpandemického roku 2019. Ich počet sa od začiatku roku zdvojnásobil. V januári bolo odriadených 3 096 pohybov, v marci už 6 587.

Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. 1. 2000 a jeho primárnou úlohou je zabrániť zrážkam lietadiel vo vzduchu a na zemi, najprimeranejšie využívať vzdušný priestor, organizovať a riadiť tok letovej prevádzky, poskytovať rady a informácie potrebné na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky. LPS SR, š. p. poskytuje službu riadenia letovej prevádzky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov so zameraním sa na efektívne využívanie dostupnej kapacity pri súčasnom znižovaní vplyvu tokov letovej prevádzky na životné prostredie.

 

Ženy na pozícii riadiaci letovej prevádzky

Pre mnohé ženy, v prevažne mužskom kolektíve, je práca na pozícii riadiaci letovej prevádzky poslaním. Spýtali sme sa našich kolegýň z Oblastného strediska riadenia Bratislava (ACC Bratislava) aká bola ich cesta za touto prácou, ako zvládajú starostlivosť o deti v tak časovo a psychicky náročnej práci akou je táto a čo by odporučili iným ženám, ktoré váhajú nad prihlásením sa do výberového konania.

Ako ste sa stali riadiacou letovej prevádzky?

Kristína Lacúchová: Klasickou cestou. Výberové konanie, náročný výcvik a úspešné záverečné skúšky.

Sabína Šutková: Po úspešnom absolvovaní výberového konania som nastúpila do výcviku. Časť výcviku prebiehala na simulátoroch, časť v reálnej prevádzke a po úspešných záverečných skúškach som získala licenciu ATCO.

Monika Hasajová: Skúsiť si výberové konanie na túto pracovnú pozíciu bolo pre mňa prirodzeným vyústením vysokoškolského štúdia na Leteckej fakulte TUKE, kde som sa s touto profesiou prvýkrát okrajovo zoznámila. Následne som štandardne prešla výcvikom ATCO.

Kristína Januščáková: Študovala som na Žilinskej univerzite odbor Letecká doprava a popri treťom ročníku som začala pracovať na výcvikovom stredisku LPS SR, š. p. ako pseudopilot. Keď som videla ako vyzerá práca riadiaceho letovej prevádzky, vedela som, že po skončení štúdia pôjdem na výberové konanie a to dopadlo úspešne.

Alexandra Földesiová: Pôvodne som o tejto práci mala predstavu asi ako každý laik, že "to sú tí, čo robia v tej veži a majú zadarmo letenky" a nič viac som nevedela. Pracovala som na bratislavskom letisku na check-ine a neskôr na load controle a naivne som si myslela, že môj kariérny rast bude letiskový dispečing. Až vtedy som pochopila všetky rozdiely medzi jednotlivými prácami v letectve. Prešla výberovým konaním, prešla výcvikom a som tu a riadim letovú prevádzku.

Zuzana Lisíková: Cez inzerát v časopise L+K a rozhodným zaklopaním na dvere dovtedy čisto „mužského“ sveta. Otvorili... (úsmev)

Čo Vás na tejto náročnej práci baví najviac?

Kristína Lacúchová: Do práce chodím s radosťou. Samotná práca riadiaceho letovej prevádzky ma veľmi baví a zatiaľ napĺňa. Verím, že to tak bude aj naďalej. Keď dlhšie neriadim na radare, pre iné aktivity či povinnosti, mám „absťák“ a prosím kolegov, aby som mohla robiť za nich, nie len asistovať. (úsmev)

Najviac ma baví keď je frmol, veľa aktívnej práce.

Sabína Šutková: Na tejto práci ma zaujala jej nevšednosť a výnimočnosť. Baví ma, že nejde o stereotypnú prácu. Každý deň je iný ako ten predchádzajúci a človek má stále možnosť zažiť nové situácie .

Monika Hasajová: Na tejto práci ma najviac baví to, že nie je jednotvárna, je dynamická a každý deň sa stretávame s niečím novým. Vždy je priestor na ďalšie vzdelávanie, keďže objem prevádzky narastá a technológie sa tomu prispôsobujú.

Kristína Januščáková: Vždy ma bavili puzzle, hlavolamy, rébusy a táto práca má v sebe niečo na tento štýl.

Alexandra Földesiová: Kreativita, práca s ľuďmi, dynamika práce a to, že len tak ľahko neskĺznem do rutiny, pretože každý deň idem do práce s tým, že neviem, čo ma tam čaká.

Zuzana Lisíková: Na mojej práci ma najviac baví, že ma baví ju robiť aj po vyše 25 rokoch.

Ako zvládate skĺbiť povahu práce s deťmi?

Kristína Lacúchová: Či naozaj zvládam, nech posúdia iní. Pri malých deťoch mi práca na denné a nočné zmeny vyhovuje.

Samozrejme to nie je jednoduché, keď cez deň odídem o šiestej ráno a vrátim sa o pol ôsmej večer. Našťastie mám manžela, ktorý sa vie o deti takmer plnohodnotne postarať. A keď mám príliš veľa denných zmien, nastupuje pomoc okolia, babka a najnovšie už aj pestúnka. Všetko si vyžaduje nejakú obetu. Chceli sme deti, tak sa o ne postaráme.

Kristína Januščáková: Ja mám doma štvorročného synčeka, ktorý je odmala zvyknutý, že chodím do práce a keď mám voľno, tak sa mu o to viac venujem. Ale od začiatku mi museli pomáhať všetci z rodiny, keďže robíme piatky, sviatky, nočné.

Zuzana Lisíková: Ako každá iná žena, ktorá ľúbi svoje dieťa a má zároveň prácu snov.

Aké je to pracovať v prevažne mužskom kolektíve?

Kristína Lacúchová: Príjemné. Mám veľmi dobrých a milých kolegov v našej partii. Máme dobré a korektné vzťahy a o nič horšie aj s kolegami z ďalších partií. Vzájomne sa rešpektujeme a pokiaľ si robíme svoju prácu dobre, je jedno, či ste žena alebo muž.

Prácou na zmeny sa dostávam do pozície, že moji kolegovia sú často aj mojimi kamarátmi, keďže máme osobné voľno, kedy bežní ľudia pracujú.

Sabína Šutková: Je to príjemná zmena, keďže som doposiaľ celý svoj študentský život bola obklopená prevažne ženským kolektívom. Sú tu rôzne osobnosti, ale môžem povedať, že pracujem s milými a priateľskými ľuďmi, s ktorými je zábava. Aj mimo práce máme dobré kamarátske vzťahy.

Monika Hasajová: Po pracovnej skúsenosti v takmer výlučne ženskom kolektíve môžem povedať, že možno aj lepšie. Kolegovia sú vtipní, uvoľnení, pohodoví a neriešia typicky ženské zbytočnosti. Každopádne si myslím, že dobrý pracovný kolektív nezávisí od pohlavia, takže sa tým príliš nezaoberáme.

Kristína Januščáková: Ja osobne toto neriešim, beriem všetkých na pracovisku oblastného strediska riadenia ako kolegov a nevnímam rozdiel, či som v službe so ženami alebo mužmi.

Alexandra Földesiová: Od malička som vyrastala v prevažne mužských kolektívoch a aj na vysokej škole, ktorú som vyštudovala, bola väčšina študentov mužov, takže som celkom zvyknutá. Pri konkrétne tomto mužskom kolektíve je to vzhľadom k práci trochu iné, no rýchlo som sa naučila filtrovať veci, ktorých nepotrebujem byt súčasťou. (úsmev)

Zuzana Lisíková: ...pravidelná linka na planétu Mars. (úsmev)

Máte vyslovene nejakú ženskú vlastnosť, ktorá Vám pomáha vo Vašej profesii?

Kristína Lacúchová: Žena je empatickejšia a citlivejšia, čo je v mužskom kolektíve plnom ega výhodou. Vrodená intuícia zvyšuje schopnosť strategického myslenia. A schopnosť nevykoľajiť sa z kvetnatého slovníka, ktorý je tiež spôsobom ventilácie.

Sabína Šutková: Myslím, že väčšina žien má viac trpezlivosti a menej výbušne reagujú na rôzne podnety, čo môže byť pri tejto práci a v tomto kolektíve výhodou.

Monika Hasajová: Nemyslím si, že za radarovou obrazovkou rozdiely v pohlaví neexistujú. Niektorí piloti tvrdia, že počuť ženský hlas je príjemnejšie, avšak stále musíme disponovať rovnakými schopnosťami ako naši mužskí kolegovia.

Kristína Januščáková: Neviem o žiadnej.

Alexandra Földesiová: Mám rada poriadok vo veciach. A myslím, že vo všeobecnosti my ženy nie sme tak „ješitné“, ako mnohí muži a v niektorých situáciách to vie uvoľniť atmosféru.

Zuzana Lisíková: Ak mi niečo pomohlo, tak skoré prijatie faktu, že mužský svet má veľa „ženských“ vlastností.

Čím ste túžili byť, keď ste boli dieťa?

Kristína Lacúchová: Pre mňa dnes neuveriteľné, ale chcela som byť veterinárkou.

Sabína Šutková: Chcela som byť veterinárkou, neskôr zubárkou.

Monika Hasajová: Nemala som konkrétnu vysnívanú profesiu. Vždy ma fascinovalo zdravotníctvo, ale stačilo mi porezať sa a žalúdok mi dal jasne najavo, že tadiaľ cesta nepovedie. Preto som sa vydala technickým smerom.

Kristína Januščáková: Kozmonautom.

Alexandra Földesiová: Architektkou, čo som aj vyštudovala. No až na škole som pochopila, že to nie je tak zábavné ako bolo skladať si domčeky z lega.

Zuzana Lisíková: Chcela som byť „hvezdárkou“. Tak som nazývala astronómiu, keď som bola dieťa.


Čo by ste poradili mladým ženám, ktorým chýba odvaha sa prihlásiť na pozíciu RLP?

Kristína Lacúchová: Nemám pocit, že je na našej práci čosi hodné strachu. Pozitívny vzťah k letectvu je výhodou, ale nie podmienkou. Zmysel pre zodpovednosť, schopnosť pracovať s hocikým vedľa seba a rešpekt pravidiel a hierarchie pri výkone práce. A keď nastane núdzová situácia, je potrebné ju vyriešiť, nie sa zľaknúť. Takže rozvaha. Poradila by som nevzdávať sa a zatnúť sa vo výcviku, rešpektovať inštruktorov a mať jasný cieľ - získať prácu riadiacej letovej prevádzky. Väčšinou je to práca na celý život.

Sabína Šutková: Poradila by som im, aby to rozhodne aspoň skúsili. Výcvik je veľmi náročný, avšak niet čo stratiť a tak či tak to bude cenná skúsenosť do života. Treba sa držať cieľa, rešpektovať ľudí okolo seba, nebyť príliš tvrdohlavý, nepoľaviť v snahe a odhodlaní a výsledky sa dostavia. V očiach niektorých ľudí môže byť risk venovať tomu čas pokiaľ nemajú zaručený výsledok, avšak táto práca za ten risk rozhodne stojí.

Monika Hasajová: Odvahu budú potrebovať až neskôr, za to vyskúšanie výberového konania človek naozaj nič nedá. Táto práca je rovnako vhodná pre ženy ako aj pre mužov, rozhodne sa nemusia báť, že by v niečom ťahali za kratší koniec.

Kristína Januščáková: Nemusia sa báť. Všetci v letectve bez rozdielu musia makať na 100 %.

Alexandra Földesiová: Nie je také desivé, ako to vyzerá.

Zuzana Lisíková: Ako vraj povedal Van Gogh: „Čo by to bol za život, keby sme nemali odvahu niečo skúsiť?“ V tomto prípade si netreba ani ucho odrezať...