Stanovisko LPS SR, š. p. k medializovaným informáciám o hrozbe zrážky dvoch lietadiel

BRATISLAVA 22. júna 2023 – Pri prevádzkovej udalosti zo dňa 06. 05. 2023 v žiadnom prípade nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti lietadiel, ich posádok, ani pasažierov, ani nehrozilo žiadne nebezpečenstvo zrážky lietadiel.

Uvedené lietadlá sa k sebe reálne fyzicky nikdy nepriblížili na vzdialenosť menšiu ako 4,5 kilometra a v horizontálnej rovine sa nikdy fyzicky nekrižovali (nikdy fyzicky nad sebou neleteli). Daná situácia si ani nevyžadovala žiadny aktívny zásah automatického protikolízneho systému TCAS, ktorým boli vybavené predmetné lietadlá.

Jediným dôvodom na prešetrenie tejto prevádzkovej udalosti bola skutočnosť, že vertikálna vzdialenosť predpokladaných trajektórií, teda ich rozstup, po ktorých sa dané lietadlá pohybovali, avšak každé v inom čase, bola o 100 stôp menšia, ako štandardne predpísaných 1000 stôp.

Vzhľadom na časový odstup reálne teda žiadne nebezpečenstvo zrážky nehrozilo.

Veľmi dôležitá je skutočnosť, že dané lietadlá sa po týchto trajektóriách pohybovali v časovom odstupe, čo znamená, že priamo nad sebou nikdy neleteli.

Udalosť bola riadne zaznamenaná a prešetrená v stanovených časových lehotách, o jej vzniku bol riadne informovaný Dopravný úrad, ako aj Letecký námorný vyšetrovací útvar Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.

Predbežné závery z vyšetrovania boli vyhotovené do dňa 14. 06. 2023, aktuálne sa pripravuje záverečná správa, ktorá sa štandardne v zmysle nariadenia 376/2014 Európskeho parlamentu a Rady predkladá Dopravnému úradu aj Leteckému námornému vyšetrovaciemu útvaru Ministerstva dopravy. Následne bude postúpená aj organizácii Eurocontrol.

Z týchto záverov vyplýva, že došlo k pochybeniu, pričom však bola v dostatočnom časovom predstihu zjednaná náprava samotným riadiacim letovej prevádzky.

Ľudský mozog má určité limity s ktorými sa počas riadenia letovej prevádzky počíta a preto sú implementované bezpečnostné systémy, ktoré majú na tieto limity upozorniť a zabezpečiť bezpečný prelet lietadiel.

Tieto systémy sa aktivujú v dostatočnom predstihu, aby mal riadiaci letovej prevádzky a následne pilot dostatok času na reakciu. V tomto prípade dané systémy zaúčinkovali tak ako mali, upozornili riadiaceho letovej prevádzky, ktorý zareagoval v zmysle zaužívaných postupov tak, aby zabezpečil dostatočný rozstup medzi lietadlami.

Úroveň bezpečnosti poskytovaných leteckých navigačných služieb zo strany LPS SR, š. p. je pravidelne monitorovaná a kontrolovaná národnými a medzinárodnými autoritami a dlhodobo dosahuje vyššiu úroveň ako je požadovaná.