Aktuality

Stretnutie riaditeľa LPS SR, š. p. a vrcholového vedenia spoločnosti Thales

thales2Dňa 19. 05. 2022 sa v Paríži uskutočnilo stretnutie riaditeľa LPS SR, š. p. a vrcholového vedenia spoločnosti Thales. Spolu s riaditeľom LPS SR, š. p. sa stretnutia zúčastnili riaditeľ divízie manažmentu letovej prevádzky a riaditeľ divízie technického zabezpečenia leteckých navigačných služieb.

Cieľom stretnutia bola výmena informácií o rozvoji systému ATM v nadväznosti na legislatívne požiadavky. Taktiež prebehla diskusia z hľadiska požiadaviek na harmonizáciu poskytovania leteckých navigačných služieb a funkcií manažmentu európskeho vzdušného priestoru v zmysle Európskeho ATM master plánu s prihliadnutím na špecifické aspekty koncových používateľov systému.

Súčasťou stretnutia boli prezentované riešenia zamerané na služby pre UTM a diskusia o rozsahu služieb týkajúcich sa kybernetickej bezpečnosti poskytovaných výrobcom ATM systému.

thales1

Na edukačnom seminári bola predstavená integrácia UAS

V dňoch 14. – 15. mája 2022 sa v Trenčíne uskutočnil vzdelávací seminár pre pilotov dronov, na ktorom mal zastúpenie aj štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky. Vedúci odboru bezpilotných leteckých systémov JUDr. Štefan Dusza, MBA informoval návštevníkov o potrebe integrácie bezpilotných leteckých systémov do vzdušného prostredia. Viac sa dočítate v článku https://www.teraz.sk/priame-prenosy-a-videa-tasr-tv/drony-vyuziva-podla-odbornikov-cora/633593-clanok.html.

Počet preletov sa za prvé tri mesiace viac ako zdvojnásobil

BRATISLAVA 12. apríla 2022 – Za prvé tri mesiace tohto roku preletelo vzdušným priestorom Slovenskej republiky 60 582 lietadiel. To je o 111 % percent viac ako za rovnaké obdobie minulého roku kedy slovenským vzdušným priestorom preletelo 28 688 lietadiel. Rástli všetky kategórie, to znamená tak prelety, ako aj prílety, odlety a vnútroštátne lety.

„Sú to v každom prípade optimistické čísla jasne naznačujúce postupný nárast leteckej prepravy, ktorá bola doteraz výrazne utlmená pandémiou Covidu. Napriek tomu, že sme stále ďaleko za číslami, ktoré sme dosahovali pred pandémiou verím, že letecká doprava bude aj naďalej pomerne rýchlo rásť“, zhodnotil riaditeľ štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) Martin Kabát.

V predcovidovom roku 2019 preletelo za prvé tri mesiace slovenským vzdušným priestorom celkom 103 474 lietadiel, čo bolo o 38 % viac ako za rovnaké obdobie tohto roku.
Od marca majú do vzdušného priestoru Slovenskej republiky zakázaný vstup ruské lietadlá. „Podiel ruských lietadiel na preletoch bol relatívne nízky, v priemere to bolo približne 170 preletov týždenne. Ich výpadok je preto prakticky zanedbateľný“, povedal M. Kabát

V roku 2021 preletelo vzdušným priestorom Slovenskej republiky 265 421 lietadiel. To bolo o 35 % viac ako v pandémiou Covidu najviac postihnutom roku 2020 a o 51 % menej ako v predpandemickom roku 2019. Vzdušný priestor v roku 2021 najviac využívali aerolínie Emirates, Wizz Air a Turkish Airlines.

Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1.1.2000 a jeho primárnou úlohou je, udržiavať rýchly a usporiadaný tok letovej prevádzky, zabrániť akýmkoľvek kolíziám lietadiel vo vzduchu a na zemi a poskytovať rady a informácie potrebné na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov podľa medzinárodných predpisov a štandardov.

Prezentácia integrácie UAS počas návštevy ministra MDV SR

Prezentácia integrácie UAS počas návštevy ministra MDV SR

Dňa 30. 03. 2022 LPS SR, š. p. navštívil minister dopravy a výstavby Slovenskej republiky Andrej Doležal. V priebehu návštevy bol pán minister oboznámený so stavom hospodárenia podniku, plánmi v najbližšej budúcnosti a iniciatívou podniku v oblasti integrácie bezpilotných leteckých systémov (UAS) do vzdušného priestoru Slovenskej republiky. Zo strany MDV SR nám bola vyjadrená podpora projektu integrácie UAS do vnútropodnikového prostredia, a taktiež aj iniciatívy LPS SR, š. p. v oblasti integrácie UAS do vzdušného priestoru SR prostredníctvom vzdušného priestoru U-space.

Prednáška na Leteckej fakulte TUKE

V stredu 16. 03. 2022 sa na pôde Leteckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) uskutočnila prednáška riaditeľa LPS SR, š. p., ktorý poslucháčom priblížil aktuálny stav a prognózu vývoja nielen podniku, ale aj sektoru civilného letectva, ktoré boli v minulom období vo veľkej miere negatívne ovplyvnené pandémiou. Taktiež sa uskutočnili rokovania riaditeľa podniku s vedením fakulty, kde boli identifikované príležitosti pre spoluprácu, a to najmä v rámci vzdelávacích aktivít a rozvojových projektov. Spolupráca LPS SR, š. p. a  TUKE v spomínaných oblastiach sa rozbehne v priebehu najbližších týždňov.

Audit EASA

V dňoch 08. – 11. 03. 2022 vykonala Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (ďalej len „EASA“) audit Dopravného úradu (národný dozorný orgán) zameraný na dodržiavanie požiadaviek Vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2017/373 z 1. marca 2017, ktorým sa stanovujú spoločné požiadavky na poskytovateľov manažmentu letovej prevádzky/leteckých navigačných služieb a na ostatné funkcie siete manažmentu letovej prevádzky a Vykonávacieho nariadenia 2015/340 z 20. februára 2015, ktorým sa stanovujú technické požiadavky a administratívne postupy týkajúce sa preukazov a osvedčení riadiacich letovej prevádzky. Zástupcovia EASA počas auditu dňa 10. 03. 2022 kontrolovali aj plnenie požiadaviek poskytovateľa ANS, teda LPS SR, š. p. Na úvod riaditeľ podniku odprezentoval hlavné činnosti podniku a následne zavedený systém plnenia požiadaviek Vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2017/373. Po ukončení prezentácie boli prizvaní vedúci príslušných útvarov, aby preukázali súlad s legislatívnymi požiadavkami na poskytovanie služieb ATM, CNS, FPD, AIS a výcvikovej organizácie.
Oblasť zmien funkčného systému bola auditovaná formou výberu konkrétnej kontroly reálnych výstupov z procesu posúdenia bezpečnosti konkrétnej zmeny, kde sa audítori zaujímali, ako sú definované požiadavky na bezpečnosť a monitorovacie kritériá.

Audit v oblasti CNS bol zameraný na stav implementácie funkcií AGDL (Air Ground Data Link), prípravu inštruktorov a hodnotiteľov ATSEP (Air Traffic Safety Electronics Personnel) a schválenie periodicity overovania prehľadových dát v zmysle vykonávacieho nariadenia Európskej komisie, ktoré stanovuje požiadavky na výkonnosť a interoperabilitu sledovania pre jednotné európske nebo.

Z oblasti ATM audítorov zaujímal systém tvorby rozdeľovníkov a výcvikové plány stanovíšť.

Zástupcovia EASA sústredili svoju pozornosť aj na oblasti AIS a FPD, konkrétne kontrolovali, či máme uzavreté:
• dohody o vzájomnej spolupráci pri výmene leteckých údajov a informácií medzi LPS SR, š. p. a externými subjektmi a
• dohody o koordinácii a výmene leteckých údajov a informácií pri dizajne, udržiavaní a schvaľovaní letových postupov medzi LPS SR, š. p. a letiskami.

Celý audit prebiehal v pokojnej atmosfére, dôkazy, ktoré boli požadované, sme audítorom poskytli na mieste a zo strany EASA neboli vznesené žiadne pripomienky. Z neformálnej diskusie vyplynulo, že požiadavky nariadení plníme, avšak existujú v podniku určité oblasti, ktoré by sa dali zlepšiť. Oficiálne závery auditu budú známe po obdržaní záverečnej správy, ktorá bude zaslaná Dopravnému úradu.

Prezentácia konceptu Remote tower

rmttwr00V dňoch 24. a 25. 02. 2022 sa v priestoroch štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky uskutočnila prezentácia externou spoločnosťou, v ktorej bol predstavený konceptu nového moderného riešenia poskytovania služby riadenia letovej prevádzky, konkrétne letiskovej služby riadenia. Tento nový koncept pozostáva z technológie Remote Tower. Prvý deň bol koncept odprezentovaný vedeniu podniku a nasledujúci deň riadiacim letovej prevádzky, technikom, špecialistom na bezpečnosť, metodikom či personálu výcvikového strediska a ďalším odborníkom z praxe.

Prezentácia konceptu, ktorý bol vyvíjaný od minulého desaťročia a bol reálne nasadený do prevádzky v niektorých krajinách, nám umožnila nielen vypočuť si, ale aj vidieť reálne príklady fungovania tohto systému na rôznych letiskách a pri rôznych situáciách. Počas niekoľko hodinovej prezentácie nechýbala ani možnosť si vyskúšať funkcionalitu systému na prezentačnej technike, ktorú využilo niekoľko zúčastnených. Odprezentované riešenia, ako termálna IR kamera, rozpoznávanie cieľov na obrazovke a rôzne ďalšie zobrazenia, vedia z určitého pohľadu uľahčiť prácu a ušetriť čas riadiaceho letovej prevádzky.

rmttwr01

Zákaz vstupu, výstupu alebo preletu pre ruské lietadlá

Letecká informačná služba Slovenskej republiky vydala na základe požiadavky Dopravného úradu SR na publikovanie správy NOTAM ohľadom zákazu letov vo FIR LZBB ruským prepravcom správu NOTAM informujúcu o ZÁKAZE VSTUPU, VÝSTUPU alebo PRELETU všetkých lietadiel vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky ktoré sú vo vlastníctve, v prenájme, v prevádzke, alebo sú inak kontrolované občanmi Ruskej federácie. Viac informácií ako aj výnimky zo spomenutého nájdete v sekcii AIM online na stránkach LPS SR, š. p. v správe NOTAM A, C 0313/22.

Počet preletov lietadiel nad Slovenskom postupne narastá

BRATISLAVA 22. februára 2022 - V roku 2021 preletelo vzdušným priestorom Slovenskej republiky 265 421 lietadiel. To je o 35 % viac ako v pandémiou Covidu najviac postihnutom roku 2020 a o 51 % menej ako v predpandemickom roku 2019.

Z 265 421 preletov bolo 9 729 príletov a odletov, 1 692 vnútroštátnych letov a 254 000 lietadiel nad Slovenskom iba preletelo. V roku 2021 najviac využívali slovenský vzdušný priestor aerolínie Emirates, Wizz Air a Turkish Airlines.

Najviac až 38 004 pohybov lietadiel bolo zaznamenaných v mesiaci august, naopak najmenej vo februári, kedy slovenským vzdušným priestorom preletelo iba 8 696 lietadiel.

Najvyťaženejším slovenským letiskom je Letisko Milana Rastislava Štefánika v Bratislave s 24 362 pohybmi, nasleduje letisko v Košiciach s 23 718 pohybmi lietadiel.

ts220222 01Vzdušným priestorom Českej republiky v roku 2021 preletelo 361 522 lietadiel (pokles o 43 % v porovnaní s 2019), vzdušným priestorom Rakúska 739 467 lietadiel (pokles o 46 % v porovnaní s 2019) a vzdušným priestorom Maďarska  491 115 lietadiel (pokles o 45 % v porovnaní s 2019).

„Máme za sebou mimoriadne náročné obdobie kedy nám spolu s počtom preletov výrazne klesali aj výnosy. V roku 2020 sa kvôli tomu LPS SR dostalo do straty viac ako 18 miliónov Eur, čo si vyžiadalo realizáciu viacerých nevyhnutných úsporných opatrení. Vďaka tomu ako aj nárastu preletov sa nám podľa predbežných, zatiaľ neauditovaných výsledkov, podarilo v roku 2021 znížiť túto prevádzkovú stratu o viac ako polovicu“, zhodnotil riaditeľ štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) Martin Kabát.

„S postupne odchádzajúcou pandémiou bude postupne rásť aj cestovný ruch a spolu s ním aj letová prevádzka. Podľa predbežných odhadov STATFOR, ktoré vydáva organizácia Eurocontrol, by sa mala letecká prevádzka vo svete dostať na úroveň pred pandémiou do 3 až 4 rokov“, povedala počas návštevy LPS SR štátna tajomníčka rezortu dopravy Katarína Bruncková.

ts220222 02Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. 1. 2000 a jeho primárnou úlohou  je udržiavať rýchly a usporiadaný tok letovej prevádzky, zabrániť akýmkoľvek kolíziám lietadiel vo vzduchu a na zemi a poskytovať rady a informácie potrebné na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov podľa medzinárodných predpisov a štandardov.

Detailné rozdelenie pohybov v roku 2021 po mesiacoch:

Mesiac

Prelety

Prílety

Odlety

Vnútroštátne lety

Celkom

1

10 210

243

133

50

10 636

2

8 205

233

166

92

8 696

3

10 273

231

157

126

10 787

4

11 569

205

149

88

12 011

5

13 524

337

232

141

14 234

6

21 766

583

364

232

22 945

7

33 776

770

437

225

35 208

8

36 555

809

476

164

38 004

9

31 809

809

495

222

33 335

10

30 506

672

354

174

31 706

11

22 303

578

304

96

23 281

12

23 504

643

349

82

24 578

2021

254 000

6 113

3 616

1 692

265 421

 

 

 

Moldavská republika sa pripája k SEE FRA

Od 24. februára 2022 budú môcť prevádzkovatelia lietadiel voľne plánovať svoje lety cez vzdušný priestor piatich štátov. Konkrétne cez vzdušný priestor Bulharska, Maďarska, Rumunska, Slovenska a Moldavskej republiky, H24/7 a bez obmedzení danými medzištátnymi hranicami. Začlenenie vzdušného priestoru Moldavskej republiky predstavuje druhé rozšírenie projektu SEE FRA (Juhovýchodného Európskeho vzdušného priestoru voľných tratí, úspešne implementovaného 7. novembra 2019) čím sa SEE FRA stáva jedným z najväčších blokov vzdušného priestoru s voľnými traťami v Európe.

Okrem rozšírenia SEE FRA podnik LPS SR, š. p. v spolupráci s PANSA, poľským poskytovateľom leteckých navigačných služieb, implementoval k rovnakému dátumu aj cezhraničné postupy plánovania letov medzi SEE FRA a BALTIC FRA. Vzdušný priestor s voľnými traťami sa tak rozprestiera od Čierneho mora po Baltské more.

Vďaka aktívnemu zapojeniu a plnej podpore členských štátov EUROCONTROL, leteckí prevádzkovatelia môžu plánovať lety využitím optimalizovaných profilov.
Nové pravidlá plánovania letov výrazne optimalizujú trajektórie letov nielen využívaním najkratších spojení, ale umožňujú aj použitie najefektívnejších tratí, keď sú externé dopady na lety neodvrátiteľné, napríklad z dôvodu nepriaznivých meteorologických podmienok (oblietavanie).

Je nutné spomenúť úlohu Manažéra siete organizácie EUROCONTROL (Network Manager/EUROCONTROL) ako iniciátora a hnaciu silu pre zvýšenie efektívnosti leteckej prevádzky a aj priepustnosti vzdušného priestoru na celoeurópskej úrovni. Podnik LPS SR, š. p., poskytovateľ leteckých navigačných služieb Slovenskej republiky, je stálym a platným členom organizácie EUROCONTROL.

Už využívaný potenciál voľného plánovania letov bez obmedzení danými štátnymi hranicami a počítačové simulácie rozšírenia SEE FRA od 24. februára 2022 dokladajú významne pozitívny prínos pre zníženie preletených míľ (NM) ponad juhovýchodnú a strednú Európu a následne aj s dôsledkom výrazného zníženia negatívnych dopadov leteckej prevádzky na životné prostredie. Denne, respektíve kumulatívne za rok.

SEE FRA Baltic FRA