Aktuality

Ženy na pozícii riadiaci letovej prevádzky

Pre mnohé ženy, v prevažne mužskom kolektíve, je práca na pozícii riadiaci letovej prevádzky poslaním. Spýtali sme sa našich kolegýň z Oblastného strediska riadenia Bratislava (ACC Bratislava) aká bola ich cesta za touto prácou, ako zvládajú starostlivosť o deti v tak časovo a psychicky náročnej práci akou je táto a čo by odporučili iným ženám, ktoré váhajú nad prihlásením sa do výberového konania.

Ako ste sa stali riadiacou letovej prevádzky?

Kristína Lacúchová: Klasickou cestou. Výberové konanie, náročný výcvik a úspešné záverečné skúšky.

Sabína Šutková: Po úspešnom absolvovaní výberového konania som nastúpila do výcviku. Časť výcviku prebiehala na simulátoroch, časť v reálnej prevádzke a po úspešných záverečných skúškach som získala licenciu ATCO.

Monika Hasajová: Skúsiť si výberové konanie na túto pracovnú pozíciu bolo pre mňa prirodzeným vyústením vysokoškolského štúdia na Leteckej fakulte TUKE, kde som sa s touto profesiou prvýkrát okrajovo zoznámila. Následne som štandardne prešla výcvikom ATCO.

Kristína Januščáková: Študovala som na Žilinskej univerzite odbor Letecká doprava a popri treťom ročníku som začala pracovať na výcvikovom stredisku LPS SR, š. p. ako pseudopilot. Keď som videla ako vyzerá práca riadiaceho letovej prevádzky, vedela som, že po skončení štúdia pôjdem na výberové konanie a to dopadlo úspešne.

Alexandra Földesiová: Pôvodne som o tejto práci mala predstavu asi ako každý laik, že "to sú tí, čo robia v tej veži a majú zadarmo letenky" a nič viac som nevedela. Pracovala som na bratislavskom letisku na check-ine a neskôr na load controle a naivne som si myslela, že môj kariérny rast bude letiskový dispečing. Až vtedy som pochopila všetky rozdiely medzi jednotlivými prácami v letectve. Prešla výberovým konaním, prešla výcvikom a som tu a riadim letovú prevádzku.

Zuzana Lisíková: Cez inzerát v časopise L+K a rozhodným zaklopaním na dvere dovtedy čisto „mužského“ sveta. Otvorili... (úsmev)

Čo Vás na tejto náročnej práci baví najviac?

Kristína Lacúchová: Do práce chodím s radosťou. Samotná práca riadiaceho letovej prevádzky ma veľmi baví a zatiaľ napĺňa. Verím, že to tak bude aj naďalej. Keď dlhšie neriadim na radare, pre iné aktivity či povinnosti, mám „absťák“ a prosím kolegov, aby som mohla robiť za nich, nie len asistovať. (úsmev)

Najviac ma baví keď je frmol, veľa aktívnej práce.

Sabína Šutková: Na tejto práci ma zaujala jej nevšednosť a výnimočnosť. Baví ma, že nejde o stereotypnú prácu. Každý deň je iný ako ten predchádzajúci a človek má stále možnosť zažiť nové situácie .

Monika Hasajová: Na tejto práci ma najviac baví to, že nie je jednotvárna, je dynamická a každý deň sa stretávame s niečím novým. Vždy je priestor na ďalšie vzdelávanie, keďže objem prevádzky narastá a technológie sa tomu prispôsobujú.

Kristína Januščáková: Vždy ma bavili puzzle, hlavolamy, rébusy a táto práca má v sebe niečo na tento štýl.

Alexandra Földesiová: Kreativita, práca s ľuďmi, dynamika práce a to, že len tak ľahko neskĺznem do rutiny, pretože každý deň idem do práce s tým, že neviem, čo ma tam čaká.

Zuzana Lisíková: Na mojej práci ma najviac baví, že ma baví ju robiť aj po vyše 25 rokoch.

Ako zvládate skĺbiť povahu práce s deťmi?

Kristína Lacúchová: Či naozaj zvládam, nech posúdia iní. Pri malých deťoch mi práca na denné a nočné zmeny vyhovuje.

Samozrejme to nie je jednoduché, keď cez deň odídem o šiestej ráno a vrátim sa o pol ôsmej večer. Našťastie mám manžela, ktorý sa vie o deti takmer plnohodnotne postarať. A keď mám príliš veľa denných zmien, nastupuje pomoc okolia, babka a najnovšie už aj pestúnka. Všetko si vyžaduje nejakú obetu. Chceli sme deti, tak sa o ne postaráme.

Kristína Januščáková: Ja mám doma štvorročného synčeka, ktorý je odmala zvyknutý, že chodím do práce a keď mám voľno, tak sa mu o to viac venujem. Ale od začiatku mi museli pomáhať všetci z rodiny, keďže robíme piatky, sviatky, nočné.

Zuzana Lisíková: Ako každá iná žena, ktorá ľúbi svoje dieťa a má zároveň prácu snov.

Aké je to pracovať v prevažne mužskom kolektíve?

Kristína Lacúchová: Príjemné. Mám veľmi dobrých a milých kolegov v našej partii. Máme dobré a korektné vzťahy a o nič horšie aj s kolegami z ďalších partií. Vzájomne sa rešpektujeme a pokiaľ si robíme svoju prácu dobre, je jedno, či ste žena alebo muž.

Prácou na zmeny sa dostávam do pozície, že moji kolegovia sú často aj mojimi kamarátmi, keďže máme osobné voľno, kedy bežní ľudia pracujú.

Sabína Šutková: Je to príjemná zmena, keďže som doposiaľ celý svoj študentský život bola obklopená prevažne ženským kolektívom. Sú tu rôzne osobnosti, ale môžem povedať, že pracujem s milými a priateľskými ľuďmi, s ktorými je zábava. Aj mimo práce máme dobré kamarátske vzťahy.

Monika Hasajová: Po pracovnej skúsenosti v takmer výlučne ženskom kolektíve môžem povedať, že možno aj lepšie. Kolegovia sú vtipní, uvoľnení, pohodoví a neriešia typicky ženské zbytočnosti. Každopádne si myslím, že dobrý pracovný kolektív nezávisí od pohlavia, takže sa tým príliš nezaoberáme.

Kristína Januščáková: Ja osobne toto neriešim, beriem všetkých na pracovisku oblastného strediska riadenia ako kolegov a nevnímam rozdiel, či som v službe so ženami alebo mužmi.

Alexandra Földesiová: Od malička som vyrastala v prevažne mužských kolektívoch a aj na vysokej škole, ktorú som vyštudovala, bola väčšina študentov mužov, takže som celkom zvyknutá. Pri konkrétne tomto mužskom kolektíve je to vzhľadom k práci trochu iné, no rýchlo som sa naučila filtrovať veci, ktorých nepotrebujem byt súčasťou. (úsmev)

Zuzana Lisíková: ...pravidelná linka na planétu Mars. (úsmev)

Máte vyslovene nejakú ženskú vlastnosť, ktorá Vám pomáha vo Vašej profesii?

Kristína Lacúchová: Žena je empatickejšia a citlivejšia, čo je v mužskom kolektíve plnom ega výhodou. Vrodená intuícia zvyšuje schopnosť strategického myslenia. A schopnosť nevykoľajiť sa z kvetnatého slovníka, ktorý je tiež spôsobom ventilácie.

Sabína Šutková: Myslím, že väčšina žien má viac trpezlivosti a menej výbušne reagujú na rôzne podnety, čo môže byť pri tejto práci a v tomto kolektíve výhodou.

Monika Hasajová: Nemyslím si, že za radarovou obrazovkou rozdiely v pohlaví neexistujú. Niektorí piloti tvrdia, že počuť ženský hlas je príjemnejšie, avšak stále musíme disponovať rovnakými schopnosťami ako naši mužskí kolegovia.

Kristína Januščáková: Neviem o žiadnej.

Alexandra Földesiová: Mám rada poriadok vo veciach. A myslím, že vo všeobecnosti my ženy nie sme tak „ješitné“, ako mnohí muži a v niektorých situáciách to vie uvoľniť atmosféru.

Zuzana Lisíková: Ak mi niečo pomohlo, tak skoré prijatie faktu, že mužský svet má veľa „ženských“ vlastností.

Čím ste túžili byť, keď ste boli dieťa?

Kristína Lacúchová: Pre mňa dnes neuveriteľné, ale chcela som byť veterinárkou.

Sabína Šutková: Chcela som byť veterinárkou, neskôr zubárkou.

Monika Hasajová: Nemala som konkrétnu vysnívanú profesiu. Vždy ma fascinovalo zdravotníctvo, ale stačilo mi porezať sa a žalúdok mi dal jasne najavo, že tadiaľ cesta nepovedie. Preto som sa vydala technickým smerom.

Kristína Januščáková: Kozmonautom.

Alexandra Földesiová: Architektkou, čo som aj vyštudovala. No až na škole som pochopila, že to nie je tak zábavné ako bolo skladať si domčeky z lega.

Zuzana Lisíková: Chcela som byť „hvezdárkou“. Tak som nazývala astronómiu, keď som bola dieťa.


Čo by ste poradili mladým ženám, ktorým chýba odvaha sa prihlásiť na pozíciu RLP?

Kristína Lacúchová: Nemám pocit, že je na našej práci čosi hodné strachu. Pozitívny vzťah k letectvu je výhodou, ale nie podmienkou. Zmysel pre zodpovednosť, schopnosť pracovať s hocikým vedľa seba a rešpekt pravidiel a hierarchie pri výkone práce. A keď nastane núdzová situácia, je potrebné ju vyriešiť, nie sa zľaknúť. Takže rozvaha. Poradila by som nevzdávať sa a zatnúť sa vo výcviku, rešpektovať inštruktorov a mať jasný cieľ - získať prácu riadiacej letovej prevádzky. Väčšinou je to práca na celý život.

Sabína Šutková: Poradila by som im, aby to rozhodne aspoň skúsili. Výcvik je veľmi náročný, avšak niet čo stratiť a tak či tak to bude cenná skúsenosť do života. Treba sa držať cieľa, rešpektovať ľudí okolo seba, nebyť príliš tvrdohlavý, nepoľaviť v snahe a odhodlaní a výsledky sa dostavia. V očiach niektorých ľudí môže byť risk venovať tomu čas pokiaľ nemajú zaručený výsledok, avšak táto práca za ten risk rozhodne stojí.

Monika Hasajová: Odvahu budú potrebovať až neskôr, za to vyskúšanie výberového konania človek naozaj nič nedá. Táto práca je rovnako vhodná pre ženy ako aj pre mužov, rozhodne sa nemusia báť, že by v niečom ťahali za kratší koniec.

Kristína Januščáková: Nemusia sa báť. Všetci v letectve bez rozdielu musia makať na 100 %.

Alexandra Földesiová: Nie je také desivé, ako to vyzerá.

Zuzana Lisíková: Ako vraj povedal Van Gogh: „Čo by to bol za život, keby sme nemali odvahu niečo skúsiť?“ V tomto prípade si netreba ani ucho odrezať...

Počty letov a preletov lietadiel v minulom roku výrazne vzrástli

BRATISLAVA 26. januára 2023 – V roku 2022 odriadil štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky celkovo 463 793 letov. Je to takmer o 75 % viac ako v roku 2021, ktorý bol negatívne ovplyvnený pandémiou Covid 19. V porovnaní s predpandemickým rokom 2019, kedy riadiaci letovej prevádzky odriadili 547 462 letov, je to stále o 15 % pohybov menej.

Najsilnejšie mesiace minulého roka boli jún, júl, august a september, kedy počty pohybov už takmer dosiahli čísla z roku 2019. Naopak najmenej pohybov lietadiel v slovenskom vzdušnom priestore bolo v mesiacoch január a február.

Som veľmi rád, že optimistické očakávania nárastu letovej prevádzky na rok 2022 sa naplnili. Z vývoja počtu pohybov predovšetkým v druhom polroku 2022 je evidentné, že objem letovej prevádzky sa postupne približuje k predcovidovej úrovni. “, zhodnotil riaditeľ štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) Martin Kabát.

Vzdušný priestor Slovenskej republiky najviac využívali letecké spoločnosti RYANAIR, WIZZ AIR, TURKISH AIRLINES, EMIRATES či QATAR AIRWAYS.

Najviac príletov a odletov, až 2 249 pohybov, v tomto roku evidujú letiská v mesiaci august, čo predstavuje v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2021 nárast o približne 75 %.

pohyby230126
„Po dvoch veľmi ťažkých pandemických rokoch sme sa nadýchli, čo sa pozitívne odrazí aj v očakávaných výsledkoch hospodárenia podniku a umožní nám investovať do modernizácie kľúčových technických zariadení. Takisto nám to vytvára priestor na rozvoj nových činnosti v rámci nami poskytovaných služieb, a to predovšetkým v oblasti bezpilotných leteckých systémov, remote digital tower ako aj postupné zavádzanie druhej fázy systému Datalink. Okrem toho myslíme aj na životné prostredie a plánujeme inštaláciu fotovoltaických panelov na strechy našich budov a nabíjacie stanice pre elektromobily“, pokračuje M. Kabát.


Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. 1. 2000 a jeho primárnou úlohou je zabrániť zrážkam lietadiel vo vzduchu a na zemi, najprimeranejšie využívať vzdušný priestor, organizovať a riadiť tok letovej prevádzky, poskytovať rady a informácie potrebné na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky. LPS SR, š. p. poskytuje službu riadenia letovej prevádzky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov so zameraním sa na efektívne využívanie dostupnej kapacity pri súčasnom znižovaní vplyvu tokov letovej prevádzky na životné prostredie.

Slovensko od decembra spúšťa Datalink

Bratislava 23. novembra 2022 - Od decembra 2022 budú môcť aj lietadlá prelietavajúce slovenským vzdušným priestorom využívať takzvaný Datalink. Je to pokročilý systém dátového spojenia v leteckej doprave, ktorý slúži na zasielanie informácií medzi lietadlom a riadiacim letovej prevádzky a dopĺňa tradičnú hlasovú komunikáciu medzi pilotnou kabínou a strediskami riadenia letovej prevádzky.

„Tento systém pomôže zvýšiť kapacitu letovej prevádzky a aj jej bezpečnosť. Zamestnanci Letových prevádzkových služieb SR majú mimoriadne náročné a zodpovedné povolanie a preto každé zlepšenie, ktoré im uľahčí prácu, vítam,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Slovensko zavedením Datalinku naplní nariadenie Európskej komisie ešte z roku 2009. Pravdou je, že s nasadením systému meškáme, čo je podľa šéfa rezortu dopravy zodpovednosť predchádzajúcich manažérov. Ministerstvo dopravy pre meškajúce nasadenie systému už skôr vyvodilo personálne dôsledky voči bývalému vedeniu Letových prevádzkových služieb Slovenskej republiky (LPS SR).

„Okolité krajiny využívajú Datalink už niekoľko rokov a Slovensko patrí medzi posledné krajiny Európskej únie, ktoré ho zavádzajú.  Som veľmi rád a ďakujem celému tímu za to, že po nástupe nového manažmentu LPS SR sme stihli dobehnúť zameškané,“ zhodnotil riaditeľ LPS SR Martin Kabát.

Na zavedenie Datalinku bolo potrebné implementovať nové technické vybavenie, zabezpečiť dátové prenosy, upgradovať simulátor ako aj vyškoliť riadiacich letovej prevádzky.

„Všetko toto sme zvládli v rekordne krátkom čase a to aj preto, že sme mali možnosť čerpať skúsenosti z okolitých krajín. Výcvikovým programom, ktorý schválil a jeho realizáciu pravidelne monitoroval Dopravný úrad SR, prešli s najlepším hodnotením na úrovni A všetci riadiaci letovej prevádzky. Tým, ktorí majú záujem o ďalšie hodiny výcviku budú naši inštruktori plne k dispozícii počas prvých mesiacov nábehovej fázy systému,“ pokračuje M. Kabát.

Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. 1. 2000 a jeho primárnou úlohou je udržiavať rýchly a usporiadaný tok letovej prevádzky, zabrániť akýmkoľvek kolíziám lietadiel vo vzduchu a na zemi a poskytovať rady a informácie potrebné na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov podľa medzinárodných predpisov a štandardov.

Počty letov a preletov v tomto roku výrazne rastú

BRATISLAVA 18. novembra 2022 – V októbri 2022 odriadil štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky celkovo 46 068 letov. Je to o 45 % viac ako v októbri minulého roku, ktorý bol negatívne ovplyvnený pandémiou Covid 19 a len o 6 % menej ako pred pandémiou. Celkovo za prvých 10 mesiacov LPS SR odriadilo viac ako dvojnásobok letov ako za rovnaké obdobie minulého roku (nárast o 103%).

„Som veľmi rád, že počty letov a preletov nad územím Slovenskej republiky v porovnaní s minulým rokom výrazne vzrástli a postupne dobiehajú čísla, ktoré sme tu mali pred pandémiou. Tento silne rastúci trend sa prejavil už v silných letných mesiacoch kedy nám k predcovidovým hodnotám už veľa nechýbalo“, konštatuje riaditeľ LPS SR Martin Kabát.

Riadený vzdušný priestor Slovenskej republiky najviac využívali letecké spoločnosti TURKISH AIRLINES, WIZZ AIR, RYANAIR, EMIRATES či QATAR AIRWAYS.

lps pohyby nov22

Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. 1. 2000 a jeho primárnou úlohou je udržiavať rýchly a usporiadaný tok letovej prevádzky, zabrániť akýmkoľvek kolíziám lietadiel vo vzduchu a na zemi a poskytovať rady a informácie potrebné na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov podľa medzinárodných predpisov a štandardov.

Meranie určených parametrov ILS22 prostredníctvom UAS

Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky, štátny podnik, (LPS SR) v spolupráci s nemeckou spoločnosťou AERODATA AG a Letiskom M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a. s. (BTS) vykonal na bratislavskom letisku prvé testy merania leteckého pozemného zariadenia ILS 22 prostredníctvom bezpilotného leteckého systému (UAS).

Jednotlivé merania pozostávali z procedúr, ktorých úlohou bolo merať vyžarovacie charakteristiky Glide Path a Localizer ILS22. Tieto boli merané prostredníctvom prijímačov upevnených na bezpilotnom lietadle DJI MATRICE 300 RTK, ktoré bolo na účely merania špeciálne upravené spoločnosťou AERODATA AG. Na vyhodnocovaní nameraných údajov momentálne pracujú odborníci na meranie leteckých pozemných zariadení.

Z doterajších zahraničných výstupov podobných meraní vyplýva, že rýchlosť, opakovateľnosť a rozmanitosť vykonávania meraní, ktoré dokáže táto technológia zabezpečiť, prináša nový rozmer pozemného merania leteckých pozemných zariadení“, uviedol JUDr. Štefan Dusza, MBA, vedúci odboru bezpilotných leteckých systémov LPS SR, š. p.

Vzhľadom na skutočnosť, že je víziou LPS SR takéto riešenie nasadiť do prevádzky, budeme v testovaní pokračovať. O jednotlivých výstupoch Vás budeme informovať.  

Nová spolupráca LPS SR, š. p. so Slovenia Control

Dňa 5. septembra 2022 vznikla nová spolupráca medzi LPS SR, š. p. a slovinským partnerom – Slovenia Control,  ktorý je poskytovateľ letových prevádzkových služieb v Slovinsku. Predstavitelia týchto spoločností podpísali zmluvu, predmetom ktorej je spolupráca v oblasti validácie letových postupov. Za plnenie zmluvy zo strany LPS SR, š. p. bude zodpovedný Odbor letovej kalibrácie.

Po niekoľkomesačných rokovaniach, previerke spôsobilosti lietadlovej techniky, kalibračného zariadenia, kvalifikácie personálu a postupov aplikovaných pri validácii letového postupu sa úspešne uzavrel pripravovaný projekt.

Tento projekt predpokladá validáciu letových postupov na letisku Portorož, ktoré je vyhľadávanou prímorskou destináciou. Prvé validačné lety sme vykonali už v septembri. Do konca novembra sa obdobná činnosť bude realizovať aj na letisku hlavného mesta Slovinska - Ljubljana airport Jožeta Pučnika.

Pre Odbor letovej kalibrácie je to „prvá lastovička“ v oblasti letovej kalibrácie a overovania letových postupov mimo územia Slovenskej republiky. Veríme, že to bude výborná referencia pre ďalší „export“ našich profesionálnych služieb.

Odbor letovej kalibrácie má v súčasnosti rozpracované aj iné zahraničné projekty, o ktorých Vás budeme čoskoro informovať.

Viac o činnosti Odbore letovej kalibrácie, kalibračnom lietadle, meracom zariadení alebo o posádke nájdete na https://www.lps.sk/sk/sluzby/letova-kalibracia

FCS a Slovenia Control 4

 

FCS a Slovenia Control 5

FCS a Slovenia Control 5

Prílety a odlety lietadiel v auguste už dosiahli čísla ako pred pandémiou

BRATISLAVA 9. septembra 2022 – V auguste 2022 odriadil štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky celkovo 57 508 letov. Za prvých 8 mesiacov tohto roka to bolo spolu už 304 214 letov. Počet príletov a odletov sa v auguste už dokonca vyrovnal číslam pred pandémiou Covid-19 a v porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrástol až o 75%.

„Letecká doprava sa v letných mesiacoch postupne približuje úrovniam pred pandémiou, kategória príletov a odletov sa jej v auguste už prakticky vyrovnala. Ukazuje nám to, že Slovenky a Slováci chceli po 2 pandemických rokoch cestovať letecky do vzdialenejších destinácií. Pevne verím, že tento pozitívny trend nárastu leteckej dopravy bude pokračovať aj po skončení letnej dovolenkovej sezóny“, zhodnotil riaditeľ LPS SR Martin Kabát.

Letiská riadené LPS SR v Bratislave, Košiciach, Poprade, Žiline a v Piešťanoch najviac využívali letecké spoločnosti RYANAIR, WIZZ AIR, SMARTWINGS, AUSTRIAN AIRLINES či AIREXPLORE.

lps pohyby aug22

Najsilnejším tohtoročným aj postpandemickým mesiacom z hľadiska celkového počtu odriadených letov bol doposiaľ tohtoročný júl, kedy LPS SR odriadili celkovo až 59 144 lietadiel. To predstavuje v porovnaní s rokom 2021 až 68%-ný medziročný nárast.

Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. 1. 2000 a jeho primárnou úlohou je udržiavať rýchly a usporiadaný tok letovej prevádzky, zabrániť akýmkoľvek kolíziám lietadiel vo vzduchu a na zemi a poskytovať rady a informácie potrebné na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov podľa medzinárodných predpisov a štandardov.

Účasti LPS SR, š. p. na SIAF-e 2022 predchádzal úspech FIC Bratislava v ankete Zlaté Krídla 2022

Tento rok sa tešíme z úspechu v ankete Zlaté krídla. Na slávnostnom galavečeri si cenu v kategórii Civilné letectvo prevzali zamestnanci Letového informačného strediska - FIC Bratislava, ktorí sú neoddeliteľnou súčasťou LPS SR, š. p.

„Celý kolektív Letového informačného strediska Bratislava (FIC) bol nesmierne vďačný za nomináciu v ankete Zlaté krídla – Národná cena letectva Slovenskej republiky. Radi by sme poďakovali odbornej porote, ktorá nás zvolila za víťaza v kategórii Civilné letectvo SR. Cenu vnímame ako morálnu odmenu za našu prácu a za našu snahu neustále sa zlepšovať. Zisk ceny Zlaté krídla nás zviditeľnil v očiach odbornej, ako aj laickej verejnosti. Je to pre nás výzva k budúcej práci a spolupráci so všetkými zložkami leteckej komunity.
V neposlednom rade by sme chceli poďakovať všetkým zúčastneným a celému tímu ľudí, ktorí sa podieľali na organizácii ankety ako takej, ako aj na organizácii galavečera,“ hovorí Mgr. Jana Bakošová, FIC Bratislava.

Po slávnostnom galavečeri nasledoval víkend, počas ktorého uskutočnili Medzinárodné letecké dni SIAF 2022. I tento rok sme participovali na organizácií tohto výnimočného podujatia. Okrem iného sme mali možnosť privítať návštevníkov v reprezentačnom stánku LPS SR, š. p. Fanúšikom letectva sme ukázali čo obnáša práca riadiaceho letovej prevádzky a deti využili šancu zahrať si naše počítačové hry.

Srdečne gratulujeme všetkým oceneným a tešíme sa na SIAF 2023!

220906a1

220906a2

Júnová letecká doprava už takmer dobieha predcovidové čísla

BRATISLAVA 15. júla 2022 – Za prvých 6 mesiacov tohto roku preletelo vzdušným priestorom Slovenskej republiky 179 531 lietadiel. To je o 138 % percent viac ako za rovnaké obdobie roku 2021, kedy slovenským vzdušným priestorom preletelo 75 547 lietadiel. Rástli všetky kategórie – prílety, odlety, prelety ale aj domáce lety.

 „Som veľmi rád, že optimistické očakávania zo začiatku roka sa naplnili. Aj čísla za prvé júlové dni naznačujú pokračujúci pozitívny nárast letovej prevádzky vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky. Počty preletov stúpali vďaka zlepšujúcej sa pandemickej situácii a takisto pre veľký záujem ľudí cestovať na letné dovolenky do vzdialenejších destinácií leteckou dopravou“, zhodnotil riaditeľ štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) Martin Kabát.

Letiská riadené LPS SR v Bratislave, Košiciach, Poprade, Žiline a v Piešťanoch najviac využívali letecké spoločnosti RYANAIR, WIZZ AIR, EUROPEAN AIR TRANSPORT, AUSTRIAN AIRLINES či SMARTWINGS.

Najviac príletov a odletov, až 1 845 pohybov, v tomto roku evidujú letiská v mesiaci jún, čo predstavuje v porovnaní s júnom 2019 len o necelých 7% nižšiu prevádzku.

Hoci prvý polrok 2021 ešte nedosahuje čísla z predpandemického roku 2019, trend je veľmi pozitívny a júnová intenzita prevádzky už takmer dobieha čísla z predpandemického júna 2019“, hodnotí M. Kabát.

V predcovidovom roku 2019 preletelo za prvý polrok slovenským vzdušným priestorom 235 163 lietadiel, čo predstavuje o 31% viac ako v rovnakom období tohto roku.

Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. 1. 2000 a jeho primárnou úlohou je udržiavať rýchly a usporiadaný tok letovej prevádzky, zabrániť akýmkoľvek kolíziám lietadiel vo vzduchu a na zemi a poskytovať rady a informácie potrebné na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov podľa medzinárodných predpisov a štandardov.

Účasť zástupcov LPS SR, š. p. na 9. ročníku World ATM Congress

V dňoch 21. – 23. júna 2022 sa v Madride uskutočnil 9. ročník World ATM Congress, ktorý je najväčším podujatím svojho druhu na svete. Tento rok do Madridu prišlo takmer 8000 návštevníkov a viac ako 200 vystavovateľov zo 134 krajín.

Výstava je tradične miestom, kde sa stretávajú výrobcovia technológií, poskytovatelia leteckých navigačných služieb, zástupcovia akademickej obce a európskych inštitúcií. Okrem bilaterálnych stretnutí medzi zákazníkmi a dodávateľmi je kongres príležitosťou na diskusie o budúcnosti letectva a manažmentu letovej prevádzky.

Za týmto účelom bolo počas troch dní zorganizovaných viac ako 150 odborných prednášok a workshopov pokrývajúcich celú škálu odborných tém - od technických riešení, po očakávané paradigmatické zmeny v letectve v budúcnosti.

Novinkou bol tento rok celý pavilón venovaný bezpilotným leteckým prostriedkom, ich integrácii do riadeného aj neriadeného vzdušného priestoru a možnostiam ich využitia.

Podujatia sa okrem riaditeľa podniku Martina Kabáta zúčastnilo aj niekoľko ďalších zamestnancov LPS SR, š. p. M. Kabát spolu s riaditeľmi prevádzkovej a technickej divízie Igorom Urbánikom a Jánom Buršíkom absolvovali dôležité stretnutia s kľúčovými výrobcami navigačných systémov a technológií.

M. Kabát tiež absolvoval množstvo bilaterálnych stretnutí s riaditeľmi poskytovateľov leteckých navigačných služieb z okolitých krajín a zúčastnil sa aj zasadnutia riaditeľov európskych poskytovateľov leteckých navigačných služieb združených v asociácii CANSO.

Od budúcej jari sa kongres presťahuje z Madridu do Ženevy a konať sa bude v tradičnom termíne začiatkom marca.

watm290622 2

watm290622 3