Aktuality

Prezentácia konceptu Remote tower

rmttwr00V dňoch 24. a 25. 02. 2022 sa v priestoroch štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky uskutočnila prezentácia externou spoločnosťou, v ktorej bol predstavený konceptu nového moderného riešenia poskytovania služby riadenia letovej prevádzky, konkrétne letiskovej služby riadenia. Tento nový koncept pozostáva z technológie Remote Tower. Prvý deň bol koncept odprezentovaný vedeniu podniku a nasledujúci deň riadiacim letovej prevádzky, technikom, špecialistom na bezpečnosť, metodikom či personálu výcvikového strediska a ďalším odborníkom z praxe.

Prezentácia konceptu, ktorý bol vyvíjaný od minulého desaťročia a bol reálne nasadený do prevádzky v niektorých krajinách, nám umožnila nielen vypočuť si, ale aj vidieť reálne príklady fungovania tohto systému na rôznych letiskách a pri rôznych situáciách. Počas niekoľko hodinovej prezentácie nechýbala ani možnosť si vyskúšať funkcionalitu systému na prezentačnej technike, ktorú využilo niekoľko zúčastnených. Odprezentované riešenia, ako termálna IR kamera, rozpoznávanie cieľov na obrazovke a rôzne ďalšie zobrazenia, vedia z určitého pohľadu uľahčiť prácu a ušetriť čas riadiaceho letovej prevádzky.

rmttwr01

Zákaz vstupu, výstupu alebo preletu pre ruské lietadlá

Letecká informačná služba Slovenskej republiky vydala na základe požiadavky Dopravného úradu SR na publikovanie správy NOTAM ohľadom zákazu letov vo FIR LZBB ruským prepravcom správu NOTAM informujúcu o ZÁKAZE VSTUPU, VÝSTUPU alebo PRELETU všetkých lietadiel vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky ktoré sú vo vlastníctve, v prenájme, v prevádzke, alebo sú inak kontrolované občanmi Ruskej federácie. Viac informácií ako aj výnimky zo spomenutého nájdete v sekcii AIM online na stránkach LPS SR, š. p. v správe NOTAM A, C 0313/22.

Počet preletov lietadiel nad Slovenskom postupne narastá

BRATISLAVA 22. februára 2022 - V roku 2021 preletelo vzdušným priestorom Slovenskej republiky 265 421 lietadiel. To je o 35 % viac ako v pandémiou Covidu najviac postihnutom roku 2020 a o 51 % menej ako v predpandemickom roku 2019.

Z 265 421 preletov bolo 9 729 príletov a odletov, 1 692 vnútroštátnych letov a 254 000 lietadiel nad Slovenskom iba preletelo. V roku 2021 najviac využívali slovenský vzdušný priestor aerolínie Emirates, Wizz Air a Turkish Airlines.

Najviac až 38 004 pohybov lietadiel bolo zaznamenaných v mesiaci august, naopak najmenej vo februári, kedy slovenským vzdušným priestorom preletelo iba 8 696 lietadiel.

Najvyťaženejším slovenským letiskom je Letisko Milana Rastislava Štefánika v Bratislave s 24 362 pohybmi, nasleduje letisko v Košiciach s 23 718 pohybmi lietadiel.

ts220222 01Vzdušným priestorom Českej republiky v roku 2021 preletelo 361 522 lietadiel (pokles o 43 % v porovnaní s 2019), vzdušným priestorom Rakúska 739 467 lietadiel (pokles o 46 % v porovnaní s 2019) a vzdušným priestorom Maďarska  491 115 lietadiel (pokles o 45 % v porovnaní s 2019).

„Máme za sebou mimoriadne náročné obdobie kedy nám spolu s počtom preletov výrazne klesali aj výnosy. V roku 2020 sa kvôli tomu LPS SR dostalo do straty viac ako 18 miliónov Eur, čo si vyžiadalo realizáciu viacerých nevyhnutných úsporných opatrení. Vďaka tomu ako aj nárastu preletov sa nám podľa predbežných, zatiaľ neauditovaných výsledkov, podarilo v roku 2021 znížiť túto prevádzkovú stratu o viac ako polovicu“, zhodnotil riaditeľ štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR) Martin Kabát.

„S postupne odchádzajúcou pandémiou bude postupne rásť aj cestovný ruch a spolu s ním aj letová prevádzka. Podľa predbežných odhadov STATFOR, ktoré vydáva organizácia Eurocontrol, by sa mala letecká prevádzka vo svete dostať na úroveň pred pandémiou do 3 až 4 rokov“, povedala počas návštevy LPS SR štátna tajomníčka rezortu dopravy Katarína Bruncková.

ts220222 02Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky vznikol 1. 1. 2000 a jeho primárnou úlohou  je udržiavať rýchly a usporiadaný tok letovej prevádzky, zabrániť akýmkoľvek kolíziám lietadiel vo vzduchu a na zemi a poskytovať rady a informácie potrebné na bezpečné vykonanie letov v stanovenom vzdušnom priestore a na určených letiskách Slovenskej republiky pri dodržaní požadovanej úrovne bezpečnosti a minimálnych zdržaniach letov podľa medzinárodných predpisov a štandardov.

Detailné rozdelenie pohybov v roku 2021 po mesiacoch:

Mesiac

Prelety

Prílety

Odlety

Vnútroštátne lety

Celkom

1

10 210

243

133

50

10 636

2

8 205

233

166

92

8 696

3

10 273

231

157

126

10 787

4

11 569

205

149

88

12 011

5

13 524

337

232

141

14 234

6

21 766

583

364

232

22 945

7

33 776

770

437

225

35 208

8

36 555

809

476

164

38 004

9

31 809

809

495

222

33 335

10

30 506

672

354

174

31 706

11

22 303

578

304

96

23 281

12

23 504

643

349

82

24 578

2021

254 000

6 113

3 616

1 692

265 421

 

 

 

Moldavská republika sa pripája k SEE FRA

Od 24. februára 2022 budú môcť prevádzkovatelia lietadiel voľne plánovať svoje lety cez vzdušný priestor piatich štátov. Konkrétne cez vzdušný priestor Bulharska, Maďarska, Rumunska, Slovenska a Moldavskej republiky, H24/7 a bez obmedzení danými medzištátnymi hranicami. Začlenenie vzdušného priestoru Moldavskej republiky predstavuje druhé rozšírenie projektu SEE FRA (Juhovýchodného Európskeho vzdušného priestoru voľných tratí, úspešne implementovaného 7. novembra 2019) čím sa SEE FRA stáva jedným z najväčších blokov vzdušného priestoru s voľnými traťami v Európe.

Okrem rozšírenia SEE FRA podnik LPS SR, š. p. v spolupráci s PANSA, poľským poskytovateľom leteckých navigačných služieb, implementoval k rovnakému dátumu aj cezhraničné postupy plánovania letov medzi SEE FRA a BALTIC FRA. Vzdušný priestor s voľnými traťami sa tak rozprestiera od Čierneho mora po Baltské more.

Vďaka aktívnemu zapojeniu a plnej podpore členských štátov EUROCONTROL, leteckí prevádzkovatelia môžu plánovať lety využitím optimalizovaných profilov.
Nové pravidlá plánovania letov výrazne optimalizujú trajektórie letov nielen využívaním najkratších spojení, ale umožňujú aj použitie najefektívnejších tratí, keď sú externé dopady na lety neodvrátiteľné, napríklad z dôvodu nepriaznivých meteorologických podmienok (oblietavanie).

Je nutné spomenúť úlohu Manažéra siete organizácie EUROCONTROL (Network Manager/EUROCONTROL) ako iniciátora a hnaciu silu pre zvýšenie efektívnosti leteckej prevádzky a aj priepustnosti vzdušného priestoru na celoeurópskej úrovni. Podnik LPS SR, š. p., poskytovateľ leteckých navigačných služieb Slovenskej republiky, je stálym a platným členom organizácie EUROCONTROL.

Už využívaný potenciál voľného plánovania letov bez obmedzení danými štátnymi hranicami a počítačové simulácie rozšírenia SEE FRA od 24. februára 2022 dokladajú významne pozitívny prínos pre zníženie preletených míľ (NM) ponad juhovýchodnú a strednú Európu a následne aj s dôsledkom výrazného zníženia negatívnych dopadov leteckej prevádzky na životné prostredie. Denne, respektíve kumulatívne za rok.

SEE FRA Baltic FRA

Rozšírili sme certifikát systému manažérstva v zhode s požiadavkami normy systému manažérstva kvality ISO 9001:2015

Úspešne sme rozšírili náš certifikát systému manažérstva v zhode s požiadavkami normy systému manažérstva kvality ISO 9001:2015 o služby dizajnu letových postupov a štruktúry vzdušného priestoru.

Týmto sme splnili jednu z dôležitých požiadaviek Vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2020/469, ktorým sa mení Vykonávacie nariadenie (EÚ) 2017/373, na získanie osvedčenia pre vykonávanie tejto služby od Dopravného úradu.

Stanovisko štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky k článku „Hostina“ – týždenník Plus 7 dní 09. 09. 2021

(Bratislava 09. 09. 2021)

Dňa 9. septembra 2021 sa v týždenníku Plus 7 dní objavili informácie o zámere rozpredať rekreačné zariadenia v správe štátneho podniku Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (v skratke „LPS SR, š. p.“) ( ďalej len „LPS SR, š. p.“).

LPS SR, š. p. v súvislosti s týmito informáciami uvádza, že článok  obsahuje nepravdivé, neúplné a pravdu skresľujúce skutkové tvrdenia, ktoré sa dotýkajú cti, dôstojnosti vedenia podniku a dobrého mena a dobrej povesti LPS SR, š. p.

K uvedenému článku uvádzame nasledovné:

Riaditeľ LPS SR, š. p. postupuje pri vykonávaní svojej činnosti v súlade so zákonom č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov s odbornou starostlivosťou a  zabezpečuje hospodárne nakladanie s majetkom štátu, ktorý je v správe LPS SR, š. p. Je povinnosťou vedenia podniku zabezpečiť nepretržité pokračovanie v činnosti podniku, a na základe interných kontrol a vykonaných auditov, vyhodnocovať riziká, ktoré by mohli významne negatívne ovplyvniť prevádzkyschopnosť podniku.

Vedenie podniku komplexne analyzuje finančnú situáciu a hospodárenie podniku, vrátane rekreačných zariadení. V danom kontexte  bola vykonaná analýza, ktorá  okrem iného preverovala, či je spôsob a nastavený mechanizmus financovania rekreačných zariadení v súlade s platnou národnou a európskou legislatívou.

Poukazujeme na skutočnosť, že podľa platnej legislatívy nie je v kompetencii riaditeľa LPS SR, š. p. vykonať odpredaj majetku štátu, ktorý má LPS SR, š. p. v správe.

LPS SR, š. p. prevádzkuje podnikateľskú činnosť samostatne na základe hospodárenia na vlastný účet, pričom na seba berie primerané hospodárske riziko. Riaditeľ  LPS SR, š. p. riadi činnosť podniku a ako štatutárny orgán zodpovedá za hospodárnosť pri nakladaní s majetkom, ktorý má v správe.

Zároveň poukazujeme na skutočnosť, že väčšinovú časť výnosov LPS SR, š. p. tvoria výnosy z poskytovania leteckých navigačných služieb vo vzdušnom priestore SR. Financovanie oblasti poskytovania leteckých navigačných služieb je prísne regulované prostredníctvom vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) č. 2019/317, ktoré upravuje plán výkonnosti poskytovateľa leteckých navigačných služieb - tento podlieha konzultácii s používateľmi vzdušného priestoru.

V nadväznosti na vyššie uvedené je jedným z cieľov vedenia LPS SR, š. p. prehodnotiť všetky činnosti a nákladové zložky podniku, identifikovať tie, ktoré majú negatívny dopad na finančnú situáciu podniku, prípadne môžu byť rozporované používateľmi vzdušného priestoru. Jednou z identifikovaných zložiek sú práve rekreačné zariadenia.

LPS SR, š. p. dlhodobo patrí medzi stabilné podnikateľské subjekty. Poznamenávame, že dobrá povesť podniku má v súčasnom trhovom prostredí a zapojení LPS SR, š. p. vo FAB CE a iných medzinárodných organizáciách a zoskupeniach veľký význam a ako podnikateľský subjekt sa každodennou činnosťou snaží o udržanie dobrého mena.

Snahou LPS SR, š. p. je týmto chrániť dobré meno podniku pred difamačnými zásahmi závažnej intenzity a zabrániť tak šíreniu nepravdivých informácií vo verejnosti.

Kontakt:
LPS SR, š. p.
Ivanská cesta 93
823 07  Bratislava 216
Tel: 02/4857 2101
e-mail: info@lps.sk

Taktické cvičenie „Letecká nehoda“

TLAČOVÁ SPRÁVA
Taktické cvičenie „Letecká nehoda“
Informácia o cvičení k problematike pátrania a záchrany v letectve

Vo svete využíva ročne leteckú dopravu už takmer päť miliárd ľudí. Aj napriek tomu, že jedna z hlavných priorít je zaistenie maximálnej bezpečnosti leteckej prevádzky, možnosť vzniku leteckej nehody, núdzového pristátia, alebo inej udalosti, pri ktorej bude nevyhnutné použiť pátraciu a záchrannú službu na pomoc lietadlám v tiesni, nie je možné vylúčiť. Nad územím Slovenskej republiky preletí v letnom období denne viac ako dve tisíc dopravných lietadiel s tisíckami cestujúcich na palube a za rok sa počet preletov blíži k pol miliónu.

Systém pátrania a záchrany sa vykonáva v jednotlivých štátoch na základe Dohovoru o medzinárodnom civilnom letectve. Za vytvorenie systému spolupráce civilných, vojenských a bezpečnostných orgánov pri pátraní po lietadlách a záchrane ľudských životov je v Slovenskej republike zodpovedné Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky. Výkonom koordinácie súčinnosti civilných, vojenských a bezpečnostných orgánov pri pátraní po lietadlách a záchrane ľudských životov je poverený štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky so sídlom v Bratislave. Pátranie a záchrana pri leteckých nehodách sa riadi medzirezortnou „Zmluvou o vzájomnej spolupráci pri pátraní po lietadlách a poskytovaní pomoci pri záchranných akciách v prípade leteckej nehody“ a predpisom L 12 (Pátranie a záchrana).

Na dosiahnutie maximálnej súčinnosti pri pátracích a záchranných akciách a s cieľom preverenia momentálnej pripravenosti sa v stredu 19. júna 2019 o 09:00 hod. uskutoční v lokalite Mestských lesov v Bratislave (k. ú. Rača) taktické cvičenie. Predmetom cvičenia bude pozemné a letecké pátranie po nezvestnom dopravnom lietadle s 12 osobami na palube, s ktorým riadiaca veža na letisku M. R. Štefánika v Bratislave stratila radarový kontakt a spojenie.

Cvičenie bude zahájené Záchranným koordinačným strediskom Bratislava v stredu ráno vyhlásením obdobia pohotovosti pre všetky kompetentné zložky. Vykonáva zákres poslednej známej polohy lietadla, aktivuje Ústredné operačné stredisko Prezídia Policajného zboru, Hasičský a záchranný útvar hl. m. SR Bratislavy a vrtuľník leteckej pátracej a záchrannej služby Ozbrojených síl SR. Je informovaný Letecký a námorný vyšetrovací útvar, sekcia krízového riadenia MV SR a je povolaná skupina kriminalistických technikov, psovodi. Určujú sa trasy postupu pátracích skupín, systém spojenia a priestory na prepátranie terénu. Je informované operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby (linka 155).

Po vyhlásení obdobia tiesne, kedy je už určitá istota, že lietadlu a osobám na palube hrozí vážne a bezprostredné nebezpečenstvo alebo potrebujú okamžitú pomoc, vzlieta vojenský vrtuľník leteckej pátracej a záchrannej služby a začína príprava na pozemné pátranie. Je informovaná skupina posttraumatickej intervenčnej starostlivosti. V miestnom rozhlase v Rači je odvysielaná mimoriadna relácia.
Celá pátracia akcia je koordinovaná Záchranným koordinačným strediskom Bratislava. Vzlieta aj vrtuľník Leteckého útvaru MV SR, začína sa letecké a pozemné pátranie.
Zhruba po dvoch hodinách od straty spojenia s nezvestným lietadlom objavuje jeho trosky posádka vrtuľníka Bell 429 LÚ MV SR nad MČ Rača v priestore Pánovej lúky. Okamžite sú informované všetky zainteresované zložky a začína sa záchranná akcia na pomoc zraneným osobám, medzi ktorými sú aj cudzí štátni príslušníci. Z vrtuľníka zlania záchranári a začínajú poskytovať prvú pomoc. Hliadky policajného zboru vykonávajú opatrenia na zabezpečenie miesta leteckej nehody, príjazdových ciest, trás pre záchranárske zložky a trás odvozu ranených. Na miesto prichádzajú zdravotnícke vozidlá výjazdovej zásahovej skupiny, požiarne jednotky. Polícia zabezpečuje celý priestor pred vstupom nepovolaných osôb, zabezpečuje ochranu majetku cestujúcich a trosiek havarovaného lietadla.

Vedúci zásahu z Hasičského a záchranného útvaru hl. m. SR Bratislavy koordinuje ďalšiu činnosť hasičov a príslušníkov policajného zboru s ostatnými zainteresovanými zložkami. Zdravotnícky personál poskytuje neodkladnú starostlivosť na mieste a presúva ranených na zhromaždisko. Niektorí zranení cestujúci sú prepravení v podvese pod vrtuľníkom na určené zhromaždisko ranených. Po zistení totožnosti sú ranení cestujúci pripravovaní na transport do zdravotníckych zariadení. Prichádzajú vyšetrovatelia z MV SR ako aj Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru.

Taktické cvičenie po páde lietadla v neznámom teréne sa v takomto rozsahu uskutočňuje na území hl. m. Bratislavy po prvýkrát a to najmä vďaka spolupráci s HaZÚ hl. m. SR Bratislavy. Zúčastnia sa ho zástupcovia príslušných útvarov a zložiek MDV SR, MO SR, MV SR a MZ SR. Cieľom je preverenie koordinácie súčinnosti pátracích a záchranných zložiek jednotlivých rezortov pri leteckej mimoriadnej udalosti.

Po ukončení cvičenia bude nasledovať jeho rozbor a vyhodnotenie. Cieľom Záchranného koordinačného strediska Bratislava je v ďalšom období preveriť tiež spoluprácu so záchrannými koordinačnými strediskami susedných štátov. Vyplýva to aj zo záväzku, ktorý na seba členstvom v ICAO (medzinárodná organizácia pre civilné letectvo) prevzala Slovenská republika.

Ďalšie informácie je možné získať priamo u p. Němca, tel. (02) 4857 2180 (v pracovnej dobe), alebo na mobilnom telefónnom čísle 0905 772 180.

Bratislava, 17. júna 2019

Michaela LEGELOVÁ
špecialista na vonkajšie vzťahy a mediálnu spoluprácu

LPS SR, š. p.
Ivanská cesta 93
823 07 Bratislava 216

Tel.: +421 2 4857 2107
Fax: +421 2 4857 2105
Mobil: +421 905 77 2102
e-mail: michaela.legelova@lps.sk
www.lps.sk

 

karpaty 1

 

karpaty 2

Spustenie VFR manuálu do prevádzky

Letecká informačná služba Slovenskej republiky v rámci dlhodobého procesu elektronizácie svojich produktov s účinnosťou od 28 FEB 2019 spúšťa do prevádzky VFR manuál (VFRM). VFRM je webová mapová aplikácia vychádzajúca z Leteckej mapy – ICAO 1 : 500 000, ktorá v grafickej forme poskytuje vybrané letecké informácie z AIP SR a informácie o VFR letiskách vo FIR BRATISLAVA. VFRM má slúžiť ako jeden zo zdrojov leteckých informácií určený primárne na predletovú prípravu pilotov. Súčasťou manuálu sú aj dokumenty s podrobnými informáciami o VFR letiskách pre offline použitie a tlač. Elektronická aplikácia bude dostupná na webovej stránke www.lps.sk/aim.

Návšteva riaditeľa EUROCONTROL počas zavŕšenia predsedníctva výboru pre pátranie a záchranu

Dňa 16. novembra 2018 sa v priestoroch Letových prevádzkových služieb Slovenskej republiky, štátny podnik konalo zasadnutie Regionálneho poradného výboru pre pátranie a záchranu (Regional Aeronautical Search and Rescue Committee), ktorému predsedala Slovenská republika. Na stretnutí sa zúčastnili zástupcovia Bosny a Hercegoviny, Cypru, Českej  republiky,  Čiernej Hory, Chorvátska, Macedónska, Maďarska, Rakúska, Srbska, Slovenska a Slovinska.

Významnou udalosťou počas rokovania bolo podpísanie Memoranda o porozumení s JRCC (Joint Rescue Coordination Center) Larnaca, ktorého predmetom je najmä harmonizácia a koordinácia služby pátrania a záchrany.

eurrcc01

Zasadnutia sa zúčastnili aj experti z parížskej pobočky Medzinárodnej organizácie civilného letectva ICAO a zástupcovia EUROCONTROL (Európska organizácia pre bezpečnosť letovej prevádzky). Za poctu považujeme účasť generálneho riaditeľa EUROCONTROL, pána Eamonna Brennana, ktorý okrem prejavu v rámci programu, navštívil so zástupcami ICAO a niektorými ďalšími delegátmi v sprievode Ing. Blažeja Zaujeca, riaditeľa LPS SR, š. p., oblastné stredisko riadenia Bratislava (ACC Bratislava) a pracovisko RCC. Riaditeľ EUROCONRTOL bol príjemne prekvapený vysokou úrovňou technického vybavenia a kvalitou poskytovaných služieb.

V závere rokovania odovzdala Slovenská republika predsedníctvo Slovinsku a popriala veľa šťastia a úspechov v ďalšej spolupráci, nakoľko výbor je najväčším fórom pre oblasť pátrania a záchrany v Európe a jeho cieľom je výmena skúseností v prípade leteckej nehody.

Počas celého rokovania panovala skvelá atmosféra a účastníci boli s jeho priebehom spokojní.

Poďakovanie patrí všetkým zainteresovaným, ktorí sa na príprave, priebehu a organizačnom zabezpečení podieľali.

eurrcc02

Slovenské nebo sa stáva „zelenším“

Leteckí prepravcovia môžu plánovať lety ponad Slovensko a ďalšie 3 krajiny, konkrétne Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko, bez obmedzení vyplývajúcich z existencie štátnych hraníc medzi zmienenými krajinami.

Po polnoci z 5. na 6. decembra 2018 Slovensko otvára svoj vzdušný priestor pre voľné plánovanie letových tratí.

Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (v skratke „LPS SR, š. p.“), poskytovateľ leteckých navigačných služieb nad Slovenskom, sa pripojil k iniciatíve
3 poskytovateľov leteckých navigačných služieb, ktorí vytvorili SEEN FRA, tzv. „Vzdušný priestor pre voľné plánovanie letových tratí nad juhovýchodnou Európou“. Užívatelia vzdušného priestoru nad Bulharskom, Rumunskom, Maďarskom a Slovenskom tak majú možnosť plánovať trať letu bez obmedzení vyplývajúcich z existencie štátnych hraníc
od polnoci do šiestej hodiny rannej nad letovou výškou 7 500 m.

Už od apríla roku 2016 je možné ponad Slovensko lietať priamymi traťami v rámci štátnych hraníc Slovenskej republiky nad letovou výškou 7 500 m.

Nové pravidlá pre plánovanie letov významne optimalizujú trajektórie letov nielen s cieľom využitia najkratšej trate medzi letiskami, ale umožňujú využívať najefektívnejšie trajektórie
aj v prípadoch, keď letecké spoločnosti musia reagovať na dočasné obmedzenia, ako je napr. oblietavanie búrkovej oblačnosti.

Simulácie preukazujú, že súčasný efekt zavádzaných zmien vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky a vo vzdušných priestoroch okolitých štátov má potenciál ušetriť denne v priemere 5 700 km letu, čo predstavuje 15 ton nespotrebovaného leteckého paliva a následne 49 ton nevyprodukovaného skleníkového plynu CO2.

Pozitívne zmeny vo vzdušnom priestore nad strednou a juhovýchodnou Európou budú pokračovať aj v roku 2019. Od apríla 2019 LPS SR, š. p. umožní voľné plánovanie letových tratí v hraniciach Slovenskej republiky počas celého dňa. V priebehu leta 2019 sa slovenskí riadiaci letovej prevádzky na oblastnom stredisku riadenia letov rozhodnú, akú dlhú časť dňa bude možné plánovať lety bez ohľadu na štátne hranice s Maďarskom – s účinnosťou od
7. novembra 2019.

Aktivity LPS SR, š. p. v zavádzaní voľného plánovania letov sú plne v súlade s Nariadením
EÚ č. 716/2014, ktoré usmerňuje jednotlivých poskytovateľov leteckých navigačných služieb, aby spolupracovali a umožnili leteckým spoločnostiam a ďalším užívateľom vzdušného priestoru voľné plánovanie letov cez celú Európu nad letovou výškou 9 000 m. Termín uplatnenia zmieneného Nariadenia je koniec roka 2021.

Hlavným koordinátorom plnenia Nariadenia EÚ je európska organizácia pre bezpečnosť leteckej prevádzky EUROCONTROL a to najmä „Network Manager“ so sídlom v Bruseli. Vďaka dobrej vôli a vloženiu odborných kapacít všetkými zainteresovanými, konkrétne organizáciou EUROCONTROL a jej členskými štátmi, leteckí prepravcovia budú môcť vykonávať lety po optimálnych tratiach, spotrebujú tak menej leteckého paliva a vo výsledku zredukujú environmentálnu stopu.

 

Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky, štátny podnik
Ivanská cesta 93
823 07 Bratislava 216
Slovenská republika

Telefón: 02/4857 1111
Fax: 02/4857 2105
Email: info@lps.sk
www.lps.sk