Aktuality

Taktické cvičenie „Letecká nehoda“

TLAČOVÁ SPRÁVA
Taktické cvičenie „Letecká nehoda“
Informácia o cvičení k problematike pátrania a záchrany v letectve

Vo svete využíva ročne leteckú dopravu už takmer päť miliárd ľudí. Aj napriek tomu, že jedna z hlavných priorít je zaistenie maximálnej bezpečnosti leteckej prevádzky, možnosť vzniku leteckej nehody, núdzového pristátia, alebo inej udalosti, pri ktorej bude nevyhnutné použiť pátraciu a záchrannú službu na pomoc lietadlám v tiesni, nie je možné vylúčiť. Nad územím Slovenskej republiky preletí v letnom období denne viac ako dve tisíc dopravných lietadiel s tisíckami cestujúcich na palube a za rok sa počet preletov blíži k pol miliónu.

Systém pátrania a záchrany sa vykonáva v jednotlivých štátoch na základe Dohovoru o medzinárodnom civilnom letectve. Za vytvorenie systému spolupráce civilných, vojenských a bezpečnostných orgánov pri pátraní po lietadlách a záchrane ľudských životov je v Slovenskej republike zodpovedné Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky. Výkonom koordinácie súčinnosti civilných, vojenských a bezpečnostných orgánov pri pátraní po lietadlách a záchrane ľudských životov je poverený štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky so sídlom v Bratislave. Pátranie a záchrana pri leteckých nehodách sa riadi medzirezortnou „Zmluvou o vzájomnej spolupráci pri pátraní po lietadlách a poskytovaní pomoci pri záchranných akciách v prípade leteckej nehody“ a predpisom L 12 (Pátranie a záchrana).

Na dosiahnutie maximálnej súčinnosti pri pátracích a záchranných akciách a s cieľom preverenia momentálnej pripravenosti sa v stredu 19. júna 2019 o 09:00 hod. uskutoční v lokalite Mestských lesov v Bratislave (k. ú. Rača) taktické cvičenie. Predmetom cvičenia bude pozemné a letecké pátranie po nezvestnom dopravnom lietadle s 12 osobami na palube, s ktorým riadiaca veža na letisku M. R. Štefánika v Bratislave stratila radarový kontakt a spojenie.

Cvičenie bude zahájené Záchranným koordinačným strediskom Bratislava v stredu ráno vyhlásením obdobia pohotovosti pre všetky kompetentné zložky. Vykonáva zákres poslednej známej polohy lietadla, aktivuje Ústredné operačné stredisko Prezídia Policajného zboru, Hasičský a záchranný útvar hl. m. SR Bratislavy a vrtuľník leteckej pátracej a záchrannej služby Ozbrojených síl SR. Je informovaný Letecký a námorný vyšetrovací útvar, sekcia krízového riadenia MV SR a je povolaná skupina kriminalistických technikov, psovodi. Určujú sa trasy postupu pátracích skupín, systém spojenia a priestory na prepátranie terénu. Je informované operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby (linka 155).

Po vyhlásení obdobia tiesne, kedy je už určitá istota, že lietadlu a osobám na palube hrozí vážne a bezprostredné nebezpečenstvo alebo potrebujú okamžitú pomoc, vzlieta vojenský vrtuľník leteckej pátracej a záchrannej služby a začína príprava na pozemné pátranie. Je informovaná skupina posttraumatickej intervenčnej starostlivosti. V miestnom rozhlase v Rači je odvysielaná mimoriadna relácia.
Celá pátracia akcia je koordinovaná Záchranným koordinačným strediskom Bratislava. Vzlieta aj vrtuľník Leteckého útvaru MV SR, začína sa letecké a pozemné pátranie.
Zhruba po dvoch hodinách od straty spojenia s nezvestným lietadlom objavuje jeho trosky posádka vrtuľníka Bell 429 LÚ MV SR nad MČ Rača v priestore Pánovej lúky. Okamžite sú informované všetky zainteresované zložky a začína sa záchranná akcia na pomoc zraneným osobám, medzi ktorými sú aj cudzí štátni príslušníci. Z vrtuľníka zlania záchranári a začínajú poskytovať prvú pomoc. Hliadky policajného zboru vykonávajú opatrenia na zabezpečenie miesta leteckej nehody, príjazdových ciest, trás pre záchranárske zložky a trás odvozu ranených. Na miesto prichádzajú zdravotnícke vozidlá výjazdovej zásahovej skupiny, požiarne jednotky. Polícia zabezpečuje celý priestor pred vstupom nepovolaných osôb, zabezpečuje ochranu majetku cestujúcich a trosiek havarovaného lietadla.

Vedúci zásahu z Hasičského a záchranného útvaru hl. m. SR Bratislavy koordinuje ďalšiu činnosť hasičov a príslušníkov policajného zboru s ostatnými zainteresovanými zložkami. Zdravotnícky personál poskytuje neodkladnú starostlivosť na mieste a presúva ranených na zhromaždisko. Niektorí zranení cestujúci sú prepravení v podvese pod vrtuľníkom na určené zhromaždisko ranených. Po zistení totožnosti sú ranení cestujúci pripravovaní na transport do zdravotníckych zariadení. Prichádzajú vyšetrovatelia z MV SR ako aj Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru.

Taktické cvičenie po páde lietadla v neznámom teréne sa v takomto rozsahu uskutočňuje na území hl. m. Bratislavy po prvýkrát a to najmä vďaka spolupráci s HaZÚ hl. m. SR Bratislavy. Zúčastnia sa ho zástupcovia príslušných útvarov a zložiek MDV SR, MO SR, MV SR a MZ SR. Cieľom je preverenie koordinácie súčinnosti pátracích a záchranných zložiek jednotlivých rezortov pri leteckej mimoriadnej udalosti.

Po ukončení cvičenia bude nasledovať jeho rozbor a vyhodnotenie. Cieľom Záchranného koordinačného strediska Bratislava je v ďalšom období preveriť tiež spoluprácu so záchrannými koordinačnými strediskami susedných štátov. Vyplýva to aj zo záväzku, ktorý na seba členstvom v ICAO (medzinárodná organizácia pre civilné letectvo) prevzala Slovenská republika.

Ďalšie informácie je možné získať priamo u p. Němca, tel. (02) 4857 2180 (v pracovnej dobe), alebo na mobilnom telefónnom čísle 0905 772 180.

Bratislava, 17. júna 2019

Michaela LEGELOVÁ
špecialista na vonkajšie vzťahy a mediálnu spoluprácu

LPS SR, š. p.
Ivanská cesta 93
823 07 Bratislava 216

Tel.: +421 2 4857 2107
Fax: +421 2 4857 2105
Mobil: +421 905 77 2102
e-mail: michaela.legelova@lps.sk
www.lps.sk

 

karpaty 1

 

karpaty 2

Spustenie VFR manuálu do prevádzky

Letecká informačná služba Slovenskej republiky v rámci dlhodobého procesu elektronizácie svojich produktov s účinnosťou od 28 FEB 2019 spúšťa do prevádzky VFR manuál (VFRM). VFRM je webová mapová aplikácia vychádzajúca z Leteckej mapy – ICAO 1 : 500 000, ktorá v grafickej forme poskytuje vybrané letecké informácie z AIP SR a informácie o VFR letiskách vo FIR BRATISLAVA. VFRM má slúžiť ako jeden zo zdrojov leteckých informácií určený primárne na predletovú prípravu pilotov. Súčasťou manuálu sú aj dokumenty s podrobnými informáciami o VFR letiskách pre offline použitie a tlač. Elektronická aplikácia bude dostupná na webovej stránke www.lps.sk/aim.

Návšteva riaditeľa EUROCONTROL počas zavŕšenia predsedníctva výboru pre pátranie a záchranu

Dňa 16. novembra 2018 sa v priestoroch Letových prevádzkových služieb Slovenskej republiky, štátny podnik konalo zasadnutie Regionálneho poradného výboru pre pátranie a záchranu (Regional Aeronautical Search and Rescue Committee), ktorému predsedala Slovenská republika. Na stretnutí sa zúčastnili zástupcovia Bosny a Hercegoviny, Cypru, Českej  republiky,  Čiernej Hory, Chorvátska, Macedónska, Maďarska, Rakúska, Srbska, Slovenska a Slovinska.

Významnou udalosťou počas rokovania bolo podpísanie Memoranda o porozumení s JRCC (Joint Rescue Coordination Center) Larnaca, ktorého predmetom je najmä harmonizácia a koordinácia služby pátrania a záchrany.

eurrcc01

Zasadnutia sa zúčastnili aj experti z parížskej pobočky Medzinárodnej organizácie civilného letectva ICAO a zástupcovia EUROCONTROL (Európska organizácia pre bezpečnosť letovej prevádzky). Za poctu považujeme účasť generálneho riaditeľa EUROCONTROL, pána Eamonna Brennana, ktorý okrem prejavu v rámci programu, navštívil so zástupcami ICAO a niektorými ďalšími delegátmi v sprievode Ing. Blažeja Zaujeca, riaditeľa LPS SR, š. p., oblastné stredisko riadenia Bratislava (ACC Bratislava) a pracovisko RCC. Riaditeľ EUROCONRTOL bol príjemne prekvapený vysokou úrovňou technického vybavenia a kvalitou poskytovaných služieb.

V závere rokovania odovzdala Slovenská republika predsedníctvo Slovinsku a popriala veľa šťastia a úspechov v ďalšej spolupráci, nakoľko výbor je najväčším fórom pre oblasť pátrania a záchrany v Európe a jeho cieľom je výmena skúseností v prípade leteckej nehody.

Počas celého rokovania panovala skvelá atmosféra a účastníci boli s jeho priebehom spokojní.

Poďakovanie patrí všetkým zainteresovaným, ktorí sa na príprave, priebehu a organizačnom zabezpečení podieľali.

eurrcc02

Slovenské nebo sa stáva „zelenším“

Leteckí prepravcovia môžu plánovať lety ponad Slovensko a ďalšie 3 krajiny, konkrétne Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko, bez obmedzení vyplývajúcich z existencie štátnych hraníc medzi zmienenými krajinami.

Po polnoci z 5. na 6. decembra 2018 Slovensko otvára svoj vzdušný priestor pre voľné plánovanie letových tratí.

Štátny podnik Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (v skratke „LPS SR, š. p.“), poskytovateľ leteckých navigačných služieb nad Slovenskom, sa pripojil k iniciatíve
3 poskytovateľov leteckých navigačných služieb, ktorí vytvorili SEEN FRA, tzv. „Vzdušný priestor pre voľné plánovanie letových tratí nad juhovýchodnou Európou“. Užívatelia vzdušného priestoru nad Bulharskom, Rumunskom, Maďarskom a Slovenskom tak majú možnosť plánovať trať letu bez obmedzení vyplývajúcich z existencie štátnych hraníc
od polnoci do šiestej hodiny rannej nad letovou výškou 7 500 m.

Už od apríla roku 2016 je možné ponad Slovensko lietať priamymi traťami v rámci štátnych hraníc Slovenskej republiky nad letovou výškou 7 500 m.

Nové pravidlá pre plánovanie letov významne optimalizujú trajektórie letov nielen s cieľom využitia najkratšej trate medzi letiskami, ale umožňujú využívať najefektívnejšie trajektórie
aj v prípadoch, keď letecké spoločnosti musia reagovať na dočasné obmedzenia, ako je napr. oblietavanie búrkovej oblačnosti.

Simulácie preukazujú, že súčasný efekt zavádzaných zmien vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky a vo vzdušných priestoroch okolitých štátov má potenciál ušetriť denne v priemere 5 700 km letu, čo predstavuje 15 ton nespotrebovaného leteckého paliva a následne 49 ton nevyprodukovaného skleníkového plynu CO2.

Pozitívne zmeny vo vzdušnom priestore nad strednou a juhovýchodnou Európou budú pokračovať aj v roku 2019. Od apríla 2019 LPS SR, š. p. umožní voľné plánovanie letových tratí v hraniciach Slovenskej republiky počas celého dňa. V priebehu leta 2019 sa slovenskí riadiaci letovej prevádzky na oblastnom stredisku riadenia letov rozhodnú, akú dlhú časť dňa bude možné plánovať lety bez ohľadu na štátne hranice s Maďarskom – s účinnosťou od
7. novembra 2019.

Aktivity LPS SR, š. p. v zavádzaní voľného plánovania letov sú plne v súlade s Nariadením
EÚ č. 716/2014, ktoré usmerňuje jednotlivých poskytovateľov leteckých navigačných služieb, aby spolupracovali a umožnili leteckým spoločnostiam a ďalším užívateľom vzdušného priestoru voľné plánovanie letov cez celú Európu nad letovou výškou 9 000 m. Termín uplatnenia zmieneného Nariadenia je koniec roka 2021.

Hlavným koordinátorom plnenia Nariadenia EÚ je európska organizácia pre bezpečnosť leteckej prevádzky EUROCONTROL a to najmä „Network Manager“ so sídlom v Bruseli. Vďaka dobrej vôli a vloženiu odborných kapacít všetkými zainteresovanými, konkrétne organizáciou EUROCONTROL a jej členskými štátmi, leteckí prepravcovia budú môcť vykonávať lety po optimálnych tratiach, spotrebujú tak menej leteckého paliva a vo výsledku zredukujú environmentálnu stopu.

 

Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky, štátny podnik
Ivanská cesta 93
823 07 Bratislava 216
Slovenská republika

Telefón: 02/4857 1111
Fax: 02/4857 2105
Email: info@lps.sk
www.lps.sk

Seminár o bezpečnosti v civilnom letectve

Dopravný úrad v spolupráci s Leteckým a námorným vyšetrovacím útvarom a Letovými prevádzkovými službami Slovenskej republiky, štátny podnik zorganizovali dňa 24. 03. 2018 na Trenčianskej univerzite Alexandra Dubčeka v Trenčíne Seminár o bezpečnosti v civilnom letectve. Prezentácie zo semináru si môžete stiahnuť tu.  

Video zostrih najdôležitejších informácií z prezentácie „Bezpilotná prevádzka c/a Všeobecné letectvo“ venovanej legislatíve a aktuálnej situácii v oblasti lietania s dronmi.

 

Rating LPS SR, š. p.

Na základe zhodnotenia dosiahnutých výsledkov LPS SR, š. p. potvrdila ratingová spoločnosť Moody´s investors service v apríli 2017 podniku rating Aaa.sk a zlepšila výhľad zo stabilného na pozitívny. Táto skutočnosť radí LPS SR, š. p. medzi podniky s najvyšším ratingovým hodnotením na Slovensku.

Projekt IMPROWE úspešne pokračuje

V dňoch 26. a 27. júla 2016 sa v rámci projektu IMPROWE (Implementing RNP APCH Operations With EGNOS) na letiskách v Piešťanoch a Žiline uskutočnila letová validácia pripravovaných RNP priblížení. Ich súčasťou bolo na oboch letiskách aj presné priblíženie SBAS CAT I, ktoré malo v európskom vzdušnom priestore premiéru 3. mája 2016 na letisku Paríž CDG a do dnešného dňa je takýto druh priblíženia publikovaný len na niekoľkých európskych letiskách. Presné priblíženie SBAS CAT I umožňuje pilotom dosiahnuť výšku rozhodnutia 200 stôp úplne nezávisle od pozemnej infraštruktúry (využívajúc na horizontálne a vertikálne vedenie satelitné systémy GPS a EGNOS) a je plnohodnotnou náhradou systému presného priblíženia ILS CAT I. Letovú validáciu vykonala nemecká spoločnosť Flight Calibration Services GmbH (FCS) s lietadlom Beech Hawker Super King Air 350 za účasti zástupcov LPS SR, š. p. a Dopravného úradu. Prvé pozitívne reakcie bezprostredne po približne hodinu trvajúcom letovom overení na obidvoch letiskách potvrdili aj záverečné správy, ktoré už má LPS SR, š. p. k dispozícií a ktoré predstavujú dôležitý vstup do následného posúdenia bezpečnosti. Ak pôjde všetko podľa plánov, tak spomínané letové postupy budú čoskoro publikované v AIP SR, čím sa výrazne zvýši bezpečnosť, dostupnosť a atraktivita letísk Piešťany a Žilina aj v prípade, že bude systém presného priblíženia ILS mimo prevádzky.


Lietadlo Beech Hawker Super King Air 350 spoločnosti FCS na letisku v Žiline

Harmonizácia prevodnej nadmorskej výšky (od HETA k TA10K)

K 31. marcu tohto roku LPS SR, š. p. spoločne rakúskym a maďarským poskytovateľom ANS harmonizovali prevodnú nadmorskú výšku. Predmetom zverejnenej informácie sú okolnosti, ktoré k harmonizácii viedli, ozrejmenie súvisiacej terminológie ako aj pozitívne ohlasy zo zahraničia.

Aby bolo možné porovnávať vertikálnu polohu lietadiel a zabezpečovať tak medzi nimi vertikálny rozstup, je nevyhnutné, aby mali lietadlá správne nastavený výškomer. To, ako má byť výškomer nastavený, resp. ako sa má vyjadrovať vertikálna poloha lietadiel, určuje práve prevodná nadmorská výška, resp. prevodná hladina.

Prevodná nadmorská výška (Transition altitude) je hladina, v ktorej alebo pod ktorou sa vertikálna poloha lietadla vyjadruje v nadmorských výškach. Výškomer lietadla je nastavený na QNH, teda staničný tlak prepočítaný na hladinu mora.

Prevodná hladina (Transition level) je najnižšia použiteľná letová hladina nad prevodnou nadmorskou výškou. V nej alebo nad ňou sa vertikálna poloha lietadla vyjadruje v letových hladinách. Výškomer lietadla je nastavený na štandardný tlak 1 013,25 hPa.

Medzi prevodnou nadmorskou výškou a prevodnou hladinou je prevodná vrstva (Transition layer) s hrúbkou minimálne 1 000 ft.

Historicky boli prevodné nadmorské výšky (ďalej len „TA“) určované štátmi, letiskami, poskytovateľmi letových prevádzkových služieb individuálne, bez vzájomnej koordinácie, čo viedlo k značnej rôznorodosti hodnôt naprieč Európou. Nevhodné určenie TA vzhľadom k fáze letu a jej rôzne hodnoty komplikujú prácu riadiacim letovej prevádzky aj pilotom. Predstavu o rôznorodosti si môžete urobiť z obrázku.

O„HETA“ (Harmonized European Transition Altitude) sa začalo hovoriť už začiatkom storočia, ale prvé analýzy a návrhy riešenia vypracovala až HETA TF (Task Force), ktorej vytvorenie schválila Európska komisia prostredníctvom Výboru pre otvorené nebo (SSC). Na výsledky práce HETA TF nadviazala HETA RMG (Rule Making Group) vytvorená v roku 2013, ktorá posúdila prevádzkovo ekonomické ukazovatele navrhovaných riešení a prišla s odporúčaním, na regionálnej úrovni analyzovať situáciu a po koordinácii s okolitými štátmi stanoviť TA minimálne v hladine 10 000 ft.

Závery HETA RMG zastihli slovenskú stranu viac ako pripravenú. Nakoľko sme využívali dve hodnoty TA, 10 000 ft v Poprade a 8 000 ft na ostatných letiskách, naskytla sa ideálna príležitosť na vlne odporúčaní HETA RMG zjednotiť TA v rámci celej letovej informačnej oblasti a pokúsiť sa spolu s Austro Control vyriešiť dlhotrvajúci problém spôsobený rôznymi hodnotami TA vo Viedni (5 000 ft) a Bratislave (8 000 ft). V septembri 2014 sme v Bratislave privítali zástupcov Austro Control a naštartovali projekt TA10K (Transition Altitude 10 000 ft), ktorého cieľom bola implementácia spoločnej TA nad územím Slovenska a Rakúska k 31. 3. 2016. O pol roka neskôr sa k harmonizačnému projektu pripojil Hungaro Control so zámerom implementovať TA10K nad územím Maďarska v rovnakom termíne.
Po roku a pol intenzívnej práce najmä prevádzkových divízií LPS SR, š.p. ale aj DÚ, SHMÚ, MO SR a MDVRR SR sa 31. 3. 2016 spoločný slovensko-rakúsko-maďarský projekt stal skutočnosťou, za čo patrí poďakovanie nielen ľuďom vtiahnutým do projektu, ale aj riadiacim letovej prevádzky, ktorí sa museli so zmenou vysporiadať v relatívne krátkom čase.
Myšlienka TA10K má reálny predpoklad na ďalšie šírenie a osobne som presvedčený, že ju nezastavia ani hranice FAB CE, v čom ma utvrdzujú vyjadrenia zástupcov zahraničných poskytovateľov letových prevádzkových služieb. O projekte TA10K uvažuje taliansky ENAV, švajčiarsky Skyguide, české ŘLP, poľská PANSA a do úvahy prichádzajú aj štáty západného Balkánu.

Pozitívne ohlasy zo zahraničia nedali na seba dlho čakať:

Let me appreciate my congratulations and best wishes to the „TA10K” project! Harmonisation and a high TA will always be in the interest of flight safety, and I am very sure that the new system will bring better and safer conditions in your aviation environment. Hopefully you will be able, at a later stage, to share your post implementation experiences with us for further considerations on our national level.

Jan E. Mossin, Inspector ATM, CAA, Norway

Congratulations for the successful conclusion of the difficult project. Another step towards harmonisation in Europe. I am glad that the work of the HETA RMG could provide useful input into the project.

Alexander ENGEL, Surveillance Domain Expert, EUROCAE Liaison EUROCONTROL, Belgium

Please allow me to add my congratulations for something truly remarkable.

Alberto Iovino, Head ATS and MET Operational Procedures Unit ENAV, Italy

Many congratulations on working together to safely and jointly implement your harmonised transition altitude. To achieve this in the circa 18 months timescale is truly a significant achievement.

Steve Patterson, NERL Transition Altitude and Farnborough ACP lead NATS, U.K.

Congratulations. It‘s a good step towards harmonization, but adapted to real needs.

René FEILLET, Chef de division 2E - Organisation stratégique DSNA, France

Well done, here in the UK we‘re very much aware of how much work will have gone into your coordinated implementation schedule to put a harmonised TA in place, not just for Bratislava and Vienna, but also Budapest; very impressive.

Clive Grant, Airspace Regulator, Safety & Regulation Group CAA, U.K.

Fantastic achievement and so much in line with the work and rational of the HETA RMG. Once quality work is being done – these represent a firm fundaments for many projects being brought to success. Great job gents!

Alkalay Isa, OLH, Harmonization & Innovation manager Skyguide, Switzerland

Let me come in here by congratulating and thanking you all for this achievement! Needless to state that this is quite remarkable, and that I am glad to see that you could derive some benefit from the former HETA work.

Gernot Kessler, Deputy Head of ATM/ANS and AD Department EASA, Germany

Úspech Letových prevádzkových služieb Slovenskej republiky, štátny podnik v medzinárodnom tendri

Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky, štátny podnik (ďalej len „LPS SR, š. p.“) sa v spolupráci so svojimi zahraničnými partnermi uchádzali o účasť v tendroch na poskytovanie Centralizovaných služieb (CS) vyhlásených EUROCONTOL (Európska organizácia pre bezpečnosť letovej prevádzky). Účelom centralizovaných služieb je zefektívnenie letovej prevádzky v európskom vzdušnom priestore. EUROCONTROL vypísal výzvu na podanie ponúk v jednotlivých CS, medzi ktorými bola aj CS1. Centralizovaná služba CS1 je služba na kontrolu konzistentnosti letových plánov voči letiskovým slotom na centralizovanej báze, výsledkom ktorej má byť zlepšenie využívania letiskových kapacít a zvýšená dochvíľnosť letov. LPS SR, š. p. sa spolu s belgickým IBM a macedónskym M-NAV zapojili do tohto tendra a na základe predloženej ponuky v tomto medzinárodnom tendri zvíťazili. Je to historický úspech pre LPS SR, š. p. a jeho zamestnancov.

Bratislava 22. 06. 2016